Multiple op Fedrigoni 300 gr papier in een gelimiteerde oplage van 50 exemplaren.
Totale afmetingen 30x30cm
Gestempeld, genummerd, handgesigneerd door de kunstenaar met certificaat van echtheid
-Frame niet inbegrepen
- Verzamelobject
- Snelle verzending met UPS of SDA
Op het eerste gezicht laat Iabo (Napels, 1980) zich inspireren door de popart van de jaren tachtig. Onderzoek de lijn en bestudeer de vorm ervan. En hij maakt er een echte obsessie van, na een constante zoektocht naar mechanische perfectie, maar op ambachtelijke wijze. Bij Iabo is de grens tussen mens en machine erg dun. Zijn creaties zijn technisch perfect. Een zorg die hem ertoe bracht te experimenteren en een zeer persoonlijke taal te configureren. Deels voortgekomen uit Street Art-ervaringen, deels uit een diepgeworteld gevoel voor verhoudingen dat in al zijn werken naar voren komt. Zijn picturale cyclus is terug te voeren op enkele lijnen, terugkerende leidmotieven. Of het nu gaat om antropomorfe profielen of brievenbussen, prestigieuze merken of populaire onderwerpen, het maakt niet uit. Alles wordt gefilterd onder de lens van Iabo die ze impliceert en identificeert in een precies merk: zijn.
Een verleden als schrijver, een kameleontische persoonlijkheid, een sterk gevoel voor ethiek. Veel selectieprocessen worden geïmplementeerd op het gemeenschappelijke imaginaire, steeds meer gereduceerd tot de kern. En gekleed in elegantie. Het zou gepast zijn om te zeggen "less is more". En dat klopt. De herkenbaarheid gaat niet verloren in de minimale benadering, maar wordt versterkt door enkele essentiële kenmerken die de waarnemer nooit desoriënteren. Het ironische combinatiespel, de licht genuanceerde kleurschakering, de egale kleur, het verloop van nuances, de beslissende lijn. Geen kunstgrepen, in ieder geval een opwindend spel dat grenst aan het meest radicale cynisme.
Ongebruikelijke juxtaposities tussen ogenschijnlijk onsamenhangende verbeeldingen en betekenaars, maar altijd functioneel om een positief discours over te brengen. Politiek correct. Nooit voorstander van esthetiek.
Iabo's werken zijn erg actueel, nuttig om een historisch moment te identificeren in plaats van een algemeen gevoel. Zijn personages communiceren, zoeken naar oplossingen, overbruggen hiaten, bouwen relaties op en roepen reacties op.
Een werk van afbouw en wederopbouw gaat door. Binnen en buiten het doek. Het vertrekt vanuit een thema en daaruit ontstaan oneindig veel variaties. Of het nu gaat om de parkeerplaats of om een meervoudig consumptiegoed, de levenscyclus van het werk blijft altijd onherstelbaar ongecorrumpeerd en leeggelopen.
Consumentisme komt tot leven in een hypothetisch universum, herkenbaar en niet echt. In een herhaalbaar, moreel ethisch en aanpasbaar formaat. Absoluut veelzijdig, esthetisch perfect. Eenvoudig, schoon, bruikbaar. Zijn picturale productie neigt meer en meer naar het gebruik van plexiglas als een materiaal bij uitstek om het discours over de zuiverheid van de compositorische lijnen verder te benadrukken.
Iabo kent absoluut de waarde van virale marketing. Zijn werken beslaan oppervlakken van meer dan vijf meter en doorbreken de grens tussen echt en denkbeeldig, tussen mensen en superhelden.
Als alles mogelijk is in de kunst, overstijgt in Iabo's universum de werkelijkheid de fantasie. Ondanks de populaire, iconische popbeelden is het niet voor iedereen weggelegd. De uitwerkingen zijn uiterst verfijnd en ontworpen voor een elite van bewonderaars die de primaire betekenis begrijpen: voorbij esthetiek, symmetrie en algehele harmonie.
Aan de basis van zijn constructies ligt een ferme aanklacht tegen culturele vervlakking. De provocatie, de directheid, het geïmproviseerde karakter liggen ten grondslag aan een goed bestudeerde, intelligente, gecultiveerde en onfeilbare poëtica. Democratie, gevoel voor oprechtheid, originaliteit typeren hem als kunstenaar/intellectueel zoon van zijn tijd. Een onmisbaar engagement aan de basis van elke creatie.
Hoewel erg jong, slaagt Iabo er natuurlijk en met uiterste eenvoud in om brandende kwesties aan te pakken en (helaas alleen op doek) de existentiële conflicten op te lossen die onze samenleving in zijn greep houden.
Michele Luca Nero (bron Artibune)
IABO maakt deel uit van dezelfde straatkunstbeweging als: Shepard Fairey "Obey Giant", Banksy, Invader, Alec Monopoly, Nomen, Jef Aérosol, JR, C215, Rero, Kaws, D Face, Sandra Chevrier, FinDac, Os Gemeos, Gregos , Jonone, M chat, Taki 183, Jean-Michel Basquiat, Keith Haring, Insane 51, Pichi Avo, pop art, pichiavo, Seen, Cope2, Seth, Mr Brainwash, Atlas, Blek le Rat, 1up, John Perello, Futura 2000 .
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl