37 x 23 cm
In eigen beheer gedrukt, 1678
Van de eerste druk van de meest ambitieuze Spaanse architectuurtraktatie tot nu toe, een provocerend werk waarin de auteur de superioriteit van 'schuine' architectuur ten opzichte van 'rechte' (Vitruviaanse) architectuur bepleit, en Bernini's ontwerpen voor de colonnade rond de Sint-Pietersbasiliek op beroemde wijze afkeurt Plein en trap (Scala Regia) in het Vaticaan, en ruiterstandbeeld van keizer Constantijn (het latere verwend, betoogde Caramuel, door de hoogte waarop het was geplaatst).
Caramuels obsessie met geometrie en optische vervorming werd door sommige tijdgenoten als waanzin behandeld; anderen, zoals de architect en theoreticus Guarino Guarini, ‘die met Caramuel intensieve gesprekken voerde zoals hij deed met geen enkele andere theoreticus’, namen hem zeer serieus. De verhandeling, bedoeld voor Spaanse lezers, had de grootste impact in Catalonië en in de Nieuwe Wereld, waar de ideeën van Caramuel werden verspreid door theologen en wiskundigen, en er zijn talloze voorbeelden van 'architectura obliqua'.
De meeste gravures zijn van anonieme prentkunstenaars: één prent is gesigneerd door de Romeinse graveur Bernard Balliu (deel 4, pl.6), vijf door de Milanese graveur Giovanni Francesco Bugatti (fl. 1670–1695),10 zeven door Cesare Laurentio (fl. 1657–1689),11 en elf van de Milanese graficus Simone Durello (1641–1719).
Van grote schaarste zijn er wereldwijd slechts 24 exemplaren bekend.
Ik ben verheugd u te kunnen laten weten dat we zijn geaccepteerd als Catawiki TOP- en PRO-verkoper.
Deze status stelt ons in staat om pakketten van kavels die in dezelfde veiling zijn gekocht (tot € 150) te verzenden met behulp van het IOSS-nummer van Catawiki.
Pakketten verzonden via IOSS:
Wordt NIET tegengehouden bij de Douane,
Zal GEEN extra kosten met zich meebrengen op het moment van levering,
Zullen GEEN postverwerkingskosten maken aan de grens.
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl