TOSCAANSE SCHILDER VAN DE XVII EEUW
Toegeschreven aan PIER DANDINI
(Florence, 1646 - 1712)
Historische scène
Olieverf op doek, cm. 144 x 207
Afmeting met lijst, cm. 159 x 222 x 6 ongeveer.
OPMERKINGEN: Publicatie van de catalogus met werken uit de Intermidiart-collectie. Certificaat van Garantie en Wettige Oorsprong. Ingelijst werk (gebreken):
De compositie met meerdere figuren is gemaakt in groot formaat en de mensen zijn gerangschikt in afzonderlijke groepen, waar het een historische scène vertegenwoordigt.
Het schilderij, herinnerd als een anonieme schilder uit de zeventiende eeuw, is door ondergetekende - met voorzichtigheid - terecht verwezen naar de hand van de Florentijnse schilder Pier Dandini (Florence, 1646 - 1712), leerling en medewerker van de bekendere Vincenzo , wiens stijl gemakkelijk herkenbaar is aan de minuut en gekarakteriseerde fysionomie, met een puntig profiel. De zeer ontroerende compositie, gekenmerkt door een sterk luminisme en het gebruik van pure kleuren, behoort tot een laat moment in de activiteit van de schilder, beïnvloed door de Florentijnse beproevingen van Luca Giordano.
In het schilderij komt in feite het eigenaardige karakter van Pier Dandini's picturale productie naar voren: het onmiskenbare Cortonese lexicon, vooral herkenbaar in het repertoire van oude beelden, de plechtigheid van de poses van de figuren en de luministische intensiteit van de kleuren.
Stilistische en compositorische overeenkomsten zijn te vinden met de Rape of the Sabine Women verkocht door Pananti Casa d'Aste Gallery (olie op canvas 146,5 x 252,5 cm, lot 153, Florence, 2021); Triomf van David verkocht door Pandolfini Casa d'Aste (olie op canvas 116 x 173 cm, lot 34, Florence, 2018); de kroning van Bacchus verkocht bij Sotheby's in New York op 30 januari 2016; met Salomo en de koningin van Sheba uit een privécollectie en met Het wonder van San Nicola di Bari in de kerk van Suffragio in San Casciano Val di Pesa. De strengste vergelijkingen hebben betrekking op de ronding van de gezichten, de botte en vloeiende penseelstreken die typerend zijn voor de schilder en de landschappelijke setting, geagiteerd en vol beweging: allemaal elementen die ook al aanwezig zijn in het schilderij van Livio Mehus waaruit Dandini inspiratie put.
Het hier afgebeelde werk vertelt een historisch tafereel in een grote zaal, van mythologische aard, en geanimeerd door verschillende figuren die in verschillende groepen zijn gerangschikt.
Pier Dandini is een van de hoofdrolspelers van de stilistische ontwikkeling van de late Toscaanse barok en zijn productie omvat talrijke schilderijen van historische en mythologische aard en ook een zeer groot aantal tekeningen, zoals blijkt uit Ottaviano Targioni Tozzetti, biograaf en verzamelaar van de schilder , die meer dan 1500 bladen bezat. De kunstenaar komt uit een zeer grote familie van schilders. Zijn picturale stijl wordt, net als die van zijn atelier, beïnvloed door zijn talrijke reizen naar Bologna, Venetië, Modena en Rome. Gesteund door de Medici-familie, waaronder prins Ferdinando en de groothertog, ontving Pier Dandini tal van opdrachten, onder meer voor kerken zoals San Jacopo Soprarno of San Frediano. Hij creëerde ook de lunetten voor de San Giovannino degli Scolopi. Van zijn hand is ook het schilderij van St. Franciscus in de Romaanse kerk van Santa Maria Maggiore, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Wat betreft de staat van instandhouding, is het doek in redelijke algemene staat gezien de leeftijd van het schilderij, het picturale oppervlak vertoont een patina verf. We zien - in het licht van Wood - enkele her en der verspreide restauraties en onthullingen met oxidatie van het beeldoppervlak. Er zijn verschillende scheuren, waarvan sommige zijn genaaid, en kleurdruppels. Dit alles stelt ons niet in staat een zorgvuldige attributieve evaluatie te evalueren. Naar onze mening verdient het doek namelijk aandacht met behulp van de restauratie. Mogelijk heeft het schilderij in het verleden een relining ondergaan bij het vervangen van de lijst. De afmetingen van het canvas zijn cm. 144 x 207. Het schilderij wordt verkocht met een vergulde lijst (de afmetingen van de lijst zijn ca. 159 x 222 x 6 cm, gebreken aanwezig). "De lijst die op de bovenstaande foto's wordt weergegeven, is door de verkoper of een derde aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt u zonder extra kosten verstrekt, zodat deze klaar is om tentoon te stellen zodra deze aankomt. De lijst wordt meegeleverd als een geschenk en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt elke mogelijke schade aan de lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf, niet geaccepteerd als een geldige reden om een claim in te dienen of om annulering van de bestelling te verzoeken."
HERKOMST: Coll. privaat
PUBLICATIE:
Niet uitgebracht;
DE MYTHEN EN HET GRONDGEBIED op Sicilië met duizend culturen. ONBEWERKTE QUADRERIA algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus "Mythen en het territorium", Editore Lab_04, Marsala, 2023.
We garanderen ook een zorgvuldige verpakking met een externe houten kist en interne noppenfolie / karton / polystyreen (verpakkingskosten ongeveer € 200,00) en aangetekende verzending (€ 300,00 Italië). Voor export is het werk onderworpen aan een aanvraag voor een Certificaat van Vrij verkeer (Europese Gemeenschap) of een Certificaat van Export (Extracommunautair Transport), bij het exportkantoor (Superintendency of the Territorium) met opgave van tijden en kosten (€ 500 /€ 1.500, alles inclusief: verzending, verpakking en export onderdelen).
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl