MICHELE CATTI
(Palermo, 1855 - 1914)
Loop in de tuinen
Olieverf op doek, cm. 46 x 101.8 - Gesigneerd 'M CATTI' linksonder
Framemaat, cm. 74 x 129 x 8 ca.
OPMERKINGEN: Publicatie van de catalogus met werken uit de Intermidiart-collectie. Linksonder gesigneerd. Op de achterkant een oud label met herkomst en signatuur (?); Werk uit een Siciliaanse collectie; Certificaat van wettige oorsprong. Werk met eeuwenoude vergulde en bewerkte lijst (?) (defecten):
Kostbare werken voor artistieke waarde, van de illustere Italiaanse schilder van onbetwistbaar talent, Catti Michele (Palermo, 5 april 1855 - 4 juli 1914), een figuur die samen met Francesco Lojacono en Antonino Leto - bekende triade van het grootste Siciliaanse landschap schilders van de negentiende eeuw - hebben bijgedragen aan het creëren op ons eiland dat magische gelukkige culturele moment, tussen de negentiende en twintigste eeuw, waarin G. B. Filippo en Ernesto Basile, Giuseppe Damiani Almeyda, Mario Rutelli, Antonio Ugo, Vincenzo Ragusa en vele andere minder belangrijke kunstenaars die vanuit academische ervaringen tussen neoclassicisme en romantiek het gevoel van moderniteit hebben uitgedrukt dat inherent is aan het impressionisme en in modernistische taal.
In deze context van levendige lokale artistieke gisten, verlevendigd door contacten met andere veel levendigere realiteiten op Sicilië - denk aan Napels, Rome, Florence en Parijs zelf - neemt Michele Catti een afwijkende positie in, vanwege zijn gevoel doordrenkt van aangrijpende melancholie worden de angst van het leven. Zijn schilderij, van vaag Macchiaioli-stijlen, die het impressionisme kruisen, raakt aan het schemerige post-impressionisme; hij, de enige bohemienkunstenaar in Palermo, interpreteert zijn stad op een unieke manier en geeft ons herfstvisies van de moderne met bomen omzoomde lanen, waardoor het meer lijkt op Scandinavische hoofdsteden dan op mediterrane steden, zoals in het geval van ons werk.
Michele Catti werd op 5 april 1855 in Palermo geboren als zoon van Andrea en Carmela Riotta. Om te ontsnappen aan de druk van zijn ouders, die in overeenstemming met de familietraditie besloten hadden hem een juridische studie te laten volgen, en om vrijelijk zijn eigen meer op schilderen gerichte interesses na te jagen, liep hij als jonge man van huis weg en vond gastvrijheid met de schrijver Luigi Natoli. De laatste introduceerde hem in de artistieke kringen van Palermo en beschermde en eerde hem altijd met zijn vriendschap. Na een korte leertijd bij de schilder Francesco Lo Jacono, die de eentonige oefening en de nauwgezette, bijna fotografische kopie van de werkelijkheid waartoe hij verplicht was niet tolereerde, liet hij hem in de steek om de natuur op een meer directe manier te benaderen. Al bij zijn eerste publieke optreden, in 1875 in Palermo, waar hij Burrasca d'autunno tentoonstelde in de Promotrice, werd hij opgemerkt en bewonderd door J.L. Gérome. De promotor was het jaar daarop nog steeds aanwezig met Tramonto d'inverno (De Gubernatis). De vriendschap die hem met de schilder Vincenzo Ragusa verbond dateert uit diezelfde jaren die hem, zodra hij terugkeerde uit Japan, niet naliet hem te interesseren voor de transparanten van de oosterse schilderkunst, op wiens voorstel C. enkele decoraties in Palermitaanse patriciërs uitvoerde huizen (Giardina, p. 11). In 1881 was hij met Crepuscolo aanwezig op de Nationale Tentoonstelling in Milaan en in hetzelfde jaar repeteerde hij met De landing van Garibaldi in Marsala (Palermo, privé-eigenaar) in een historisch onderwerp [...]. Aanvankelijk gekoppeld aan een realistische setting, veranderde zijn interesse geleidelijk, na 1885, in een impressionisme dat werd bemiddeld door het schilderij van Antonio Leto, opgelost met een steeds schaarsere en brede penseelstreek, waarin het licht de vorm afbladderde en de afbeeldingen afvlakt tegen een onbepaalde achtergrond .
In 1891 exposeerde hij in Milaan en op de Promotrice van Palermo, waar hij ook aanwezig was in 1893. In 1892 schilderde hij Castel di Tusa (Palermo, particulier bezit) en in 1896 rapporteerde hij persoonlijk succes op de tentoonstelling in de Palermo Artistic Circle met de schilderijen Zomer, Lente, Herfst en Winter. Ook in Palermo hield hij in 1898 een persoonlijke tentoonstelling en in 1899 exposeerde hij op de tentoonstelling voor Schone Kunsten die in het Massimo-theater werd georganiseerd. Catti, een echt type bohémien, leefde afgezonderd en met weinig vrienden, geteisterd door familieproblemen en precaire gezondheidsproblemen, bovendien in voortdurende economische moeilijkheden. Een van zijn leerlingen, een Duitse schilder genaamd Krep, had een hechte band met hem; samen met hem was hij een frequente bezoeker van de tavernes, waar hij vaak betaalde met een geschilderde afbeelding of spiegel.
Zijn meer volwassen werken dateren uit de vroege jaren van de twintigste eeuw, gekenmerkt door een vlotte penseelstreek en een zekere en levendige tekening waarmee hij reageerde op het afbladderen van de vormen van de vorige werken. Hij hield vooral van droevige herfstsferen, grijze luchten en koude winderige dagen waarin de subtiele en verfijnde akkoorden van doffe tonen een eenvoudige dagelijkse realiteit verhullen zonder enige retoriek met melancholie. Op initiatief van Vincenzo Pastore hield hij in 1910 een grote solotentoonstelling in Palermo met vijfendertig werken en het jaar daarop ontving hij de gouden medaille op de Nationale Tentoonstelling in Rome voor het schilderij Laatste bladeren van 1909 (Palermo, Civica Galleria d 'moderne kunst). In het werk in kwestie, dat naar zijn volwassenheid kan worden gedateerd, is de samenwerking voor sommige kenmerken van zijn zoon Aurelio Catti niet uitgesloten, vooral - aan de rechterkant - op sommige punten.
Het werk van uitstekende artistieke en chromatische weergave is in goede staat met de tekenen van veroudering zichtbaar op de foto's. Linksonder draagt het een zwarte signatuur (zie foto). Op de achterkant zit een oud label met herkomst en signatuur (?). Het schilderij, van goede picturale kwaliteit, zit in een Franse vergulde lijst, waarschijnlijk even oud (?). Het schilderij vertoont sporen van vuil veroorzaakt door de tijd, tekenen die getuigen van het jarenlange werk.
OORSPRONG: Coll. Privé Sicilië
PUBLICATIE:
Niet uitgebracht;
De mythen en het territorium op Sicilië met duizend culturen. ONBEWERKTE QUADRERIA algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus "Mythen en het territorium", Editore Lab_04, Marsala, 2023.
We garanderen ook een zorgvuldige verpakking met een externe houten kist en interne noppenfolie / karton / polystyreen (verpakkingskosten ongeveer € 100,00) en aangetekende verzending (€ 100,00 Italië). Voor export is het werk onderworpen aan een aanvraag voor een Certificaat van Vrij verkeer (Europese Gemeenschap) of een Certificaat van Export (Extracommunautair Transport), bij het exportkantoor (Superintendency of the Territorium) met opgave van tijden en kosten (€ 350 /€900, alles inbegrepen: verzending, verpakking en wat export).
De verzending kan om logistieke en administratieve redenen enkele dagen/weken vertraging oplopen.
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl