Kunstenaar: Janie Michels (1920 - 2009)
Titel: “Nature morte aux fruits”
Media en ondersteuning: Gouache en pastel op papier
Bijzonderheid van het werk: Origineel schilderij rechtsonder gesigneerd
Afmeting: 30 cm x 23 cm
Conditie: Goed, klein hersteld scheurtje van 2 cm in de marge
Herkomst: Atelier van de kunstenaar, de factuur stelt de galerie aansprakelijk voor de authenticiteit van het werk.
Waarom Bertrand ervan houdt: Intieme en soms tijdloze werken die een bepaalde levenskunst en de liefde voor schoonheid uitdragen. Ik hou van deze Matisse-achtige aanwezigheid, de zachtheid van de kleuren en de liefde die ze heeft voor haar geadopteerde land Normandië.
Waarom Nathan het leuk vindt: Ik zie Matisse, maar ook Marc Chagall en soms zelfs Van Gogh. Ze heeft hectische tijden doorgemaakt, maar tijdens het werk van Janie voel ik een heerlijk gevoel van optimisme. Ik heb Janie Michels aan de muur in mijn huis, en ik kijk er met het grootste plezier naar.
Commentaar van de taxateur: Wat ons meteen opvalt in de werken van Janie Michels is de elegantie van deze karaktervolle kunstenaar die bovenal een onafhankelijke vrouw is. Het is niet verwonderlijk dat de lijn van de "Gravin van de Kapel", die de officiële schilder van het Belgische hof zou worden, levendig en expressief is maar ook een zekere lichtheid heeft. Op canvas vormt dit levendige gebaar in combinatie met de zachtheid van de kleuren het belangrijkste kenmerk van de stijl van de kunstenaar. Met haar onderwerpen laat Janie Michels ons een glimp opvangen van een moderne wereld die zowel fantastisch als een beetje uit de tijd is, nostalgisch naar de 19e of de Griekse oudheid. We kunnen haar schilderkunst beter begrijpen als we weten dat haar geestelijke vaders James Ensor en Henri Matisse waren, van wie ze 14 jaar model en leerling was. Ze ontleent aan Ensor de smaak van licht en felle kleuren, maar het is in haar interieurs en stillevens dat de invloed van meester Matisse het meest op de voorgrond treedt. We vinden deze vrijheid van tekenen specifiek voor de kunstenaar, maar ook een verzacht fawn kleurenpalet. Het schilderen van bloemen is een gelegenheid voor de kunstenaar om in kleur te baden en al zijn tinten te zoeken. De kunstenaar nodigt ons ook uit, met klasse maar zonder pretentie, om haar intimiteit binnen te gaan, bevolkt door beroemde personages uit de artistieke wereld, prachtige eigendommen waarin haar favoriete dieren evolueren: paarden en katten. Ze neemt ons mee voor een wandeling in dit Normandië dat we zo waarderen, het landschap van het Pays d'Auge en de kust (Deauville, Trouville en Honfleur...). Gedurende haar hele carrière bleef ze een voorliefde voor portretten behouden en bleef ze trouw aan de techniek die Matisse leerde. Ze begon met klassieke houtskooltekeningen en verkleinde ze vervolgens om de essentiële lijn te vinden. Janie Michels bewaarde als een schat de brieven van de Meester waarin hij haar zijn advies gaf.
Biografie: Janie Michels, van Belgische en Nederlandse afkomst, was acht jaar oud toen ze in Oostende in aanraking kwam met schilderen in het atelier van James Ensor, gevuld met carnavalsmaskers, skeletten en schelpen. Ze studeerde aan de School voor Schone Kunsten in Brussel en vluchtte vervolgens in 1940 uit bezet België naar Zuid-Frankrijk. Vastbesloten om Matisse te ontmoeten, ging ze naar de meester, maar werd de toegang geweigerd door zijn vrouw. Ze liet toen een tekendoos en haar telefoonnummer achter. De kwaliteit van haar tekeningen en de originaliteit van de stijl van de kunstenaar brachten Matisse ertoe haar uit te nodigen. Ze werd zijn model en leerlinge tot aan zijn dood in 1954. In de jaren 50 ontmoette ze Maurice Chevalier wiens portret ze maakte en met wie ze een tijdje ging schilderen. In 1978 verhuisde ze naar Saint-Gatien in de buurt van Honfleur, waar ze het licht van haar geboorteland België en Nederland vond. De kunstenares exposeerde in Parijs op de Salon des Tuileries en de Salon d'Automne, waarvan zij lid was. Talrijke solotentoonstellingen van het werk van de kunstenaar werden georganiseerd in Parijs, New York en Normandië. Verschillende etablissementen organiseerden regelmatig haar werken: de vestiging van Madame Blais, het beroemde Hotel de l'écrin, rue Eugene Boudin in Honfleur, het Château de Pinterville, eigendom van prinses Marguerite Tran en de boerderijherberg van Pennedepie. Haar werken zijn aanwezig in het Osaka Museum in Japan en in het beroemde Pushkin Museum in Moskou, dat de mooiste collectie van Matisse ter wereld heeft. Ze werd in 1953 toegevoegd aan de Bénézit met een biografie van de schrijver Paul Guth. Op dat moment werd ze vertegenwoordigd door de Galerie David in de rue Matignon naast Bernard Buffet en Jean Carzou.
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl