FRANCESCO MONTELATICI, beter bekend als CECCO BRAVO
(Florence, 1601 - Innsbruck, 1661)
Verleiding scène
Olieverf op doek, cm. 116x166
expertise Sandro Bellesi
OPMERKINGEN: Publicatie van de catalogus met werken uit de Intermidiart-collectie. Expertise Sandro Bellesi. Certificaat van Garantie en Wettige Oorsprong. Kunstwerk met gouden lijst:
Dit interessante schilderij is terug te voeren op de catalogus van Francesco Montelatici, bekend als Cecco Bravo (Florence, 1601 - Innsbruck, 1661), door de bekende historicus Sandro Bellesi met een kaartje geschreven aan de eigenaars:
“ … Geselecteerd op sterk gepolijste tinten, toont het canvas, in goede staat, een scène vol fascinatie vanwege de raadselachtige formulering van de geïllustreerde episode, waarvan de iconografische of iconologische interpretatie helaas nog steeds een mysterie is vanwege het ontbreken van de juiste lettertoetsen. verloren gegaan met het verstrijken van de tijd. Momenteel bekend bij kunstcritici in twee andere edities waarop we later terugkomen, toont het werk op de voorgrond, in een ongedefinieerde omgeving die wordt gedomineerd door een groot gordijn, twee vrouwelijke figuren bij een tafel. Een aantrekkelijke jonge vrouw, waarschijnlijk een koningin door de aanwezigheid van een kroon in haar haar, zit op een elegante stoel met een hoge rugleuning en voor haar verschijnt een oude vrouw, wier gezicht meestal in de schaduw wordt genoemd, afgebeeld in het vasthouden van een leren buidel en talloze kettingen van goud of andere edele metalen in haar rechterhand. Zeker gekoppeld aan een morele boodschap die niet zonder christelijke eschatologische betekenissen is, zinspeelt het werk waarschijnlijk op een tafereel van verleiding verbonden aan aardse goederen, gesymboliseerd, als kortstondige waarden van het menselijk bestaan, door hebzucht en de macht van rijkdom in de aardse wereld. De aanwezigheid van een kleine hond, gehurkt en bijna bang naast de tas en de kettingen, verwijst waarschijnlijk naar het enige terrein waaraan de twee vrouwen loyaliteit tonen: rijkdom. In feite is de hond volgens de populaire en iconografische traditie een symbool van trouw, trouw die in dit geval alleen verbonden is met aardse materiële goederen.
Op basis van de vergelijking met twee andere vandaag bekende picturale voorbeelden die dezelfde compositie en de stilistische en uitvoerende kenmerken weergeven, kan het werk worden toegewezen aan de catalogus van Francesco Montelatici, beter bekend als Cecco Bravo, een van de meest originele en extraverte schilders die actief was in Florence in het midden van de zeventiende eeuw.
Geboren in de stad Giglio in 1604, begon de kunstenaar, aanvankelijk opgeleid in de studie van schilderkunst aan de school van Giovanni Bilivert en vervolgens onder leiding van Sigismondo Coccapani, te werken vanaf het begin van de jaren 1920, de tijd waarin zijn aanwezigheid wordt gedocumenteerd in sommige Medici-ondernemingen toegewezen aan Matteo Rosselli. In de omgeving van deze gewaardeerde meester kon Montelatici de eigenzinnigheid en excentriciteiten van Domenico Pugliano en Giovanni da San Giovanni benaderen, kunstenaars met wie hij, vooral in de meer gevorderde fase van zijn activiteit, belangrijke contactpunten benadrukte. Na vermoedelijke studiereizen naar Emilia en Venetië, maakte de schilder in Florence plaats voor een hechte zelfstandige activiteit die gekenmerkt werd door een aanzienlijk aantal werken, hoofdzakelijk gebaseerd op een vrije stilistische taal, zonder vaste regels, waar de figuren meestal gedefinieerd werden in een bizarre manier en met een sterke empathische lading. Met aandacht voor de picturale experimenten van zijn tijd benaderde de kunstenaar, die in 1638 een ereplaats verwierf aan de Accademia del Disegno, in de jaren veertig de sensuele poëtica van de Furiniaanse matrix en legde vervolgens directe contacten met de anti-academische tendensen van een Venetiaanse afdruk, gebruikelijk bij kunstenaars als Strozzi en Mazzoni, de laatste een schilder die vaak wordt verward met de onze. Na jaren van goede artistieke erkenning in Toscane, werd de kunstenaar in 1660 gedagvaard voor het hof van Innsbruck, waar hij het jaar daarop stierf (voor de kunstenaar zie vooral Cecco Bravo. Florence 1601-Innsbruck 1661. Schilder zonder regel, catalogus van de tentoonstelling samengesteld door A. Barsanti en R. Contini, Milaan, Florence, 1999 en, meer recentelijk, S. Bellesi, Catalogus van Florentijnse schilders uit de jaren 1600 en 1700. Biografieën en werken, Florence, 2009, I, pp. 203-205 en III, figuren 1090-1106).
Zoals reeds aangegeven, zal het werk in kwestie worden geplaatst in nauwe relatie met twee andere handtekeningen van dezelfde kunstenaar, die al enige tijd bekend zijn bij kunstcritici. Dit zijn twee doeken die respectievelijk worden bewaard bij Mina Gregori in Florence en in een privécollectie (zie hiervoor afzonderlijk A. Barsanti in Cecco Bravo. Florence 1601-Innsbruck 1661. Schilder zonder regel, tentoonstellingscatalogus onder redactie van A. Barsanti en R. Contini, Florence, Milaan, 1999, blz. 33, als privécollectie en F. Baldassari, Zeventiende-eeuwse schilderkunst in Florence Index of Artists and Their Works, Turijn, 2009, blz. 571, afb. 330). Vergeleken hiermee wijkt ons voorbeeld in ieder geval af voor een droger en compacter schilderij, zeker toe te schrijven aan een andere uitvoeringstijd. Personages die analoog zijn aan ons schilderij komen eigenlijk terug in de vroege productie van de schilder, zoals blijkt uit de lexicale vergelijking met schilderijen van hetzelfde als het paar kleine foto's met Esau en Jacob en Judith met het hoofd van Holofernes en de meid Abra in de Rosselli del Turco collectie in Florence, Santa Chiara die de aanval van de Saracenen in Assisi afwees in een privécollectie of, nogmaals, San Giorgio met de draak voorheen bij Sergio Scatizzi in Florence (voor deze werken zie Cecco Bravo, op. cit., 1999, pp 58-59 nrs. 7-8, 68-69 nr. 13): te dateren in de jaren twintig en dertig van de zeventiende eeuw.
De keuze voor een mysterieus iconografisch thema doordrenkt met sterke ethische en morele waarden brengt het schilderij dichter bij de elitaire wereld van de meest verfijnde Florentijnse cultuur die verbonden is met de "academies", d.w.z. exclusieve privékringen, waarbinnen verschillende soorten studieonderwerpen verbonden met wetenschap, filosofie, lezen en zelfs esoterie. Onderwerpen zoals die behandeld door Cecco Bravo in deze realisatie zijn zeer zeldzaam in de Italiaanse schilderkunst van die tijd en vinden alleen geschikte referenties in privéopdrachten, waarover we tegenwoordig heel weinig weten, zoals bijvoorbeeld blijkt uit de bekendste exemplaren, door een van de meest gewaardeerde picturale composities van Cesare Dandini, of de jonge vrouw met tovenares, momenteel bekend in verschillende handtekeningedities van de kunstenaar of behorend tot zijn atelier (zie in dit verband S. Bellesi in Luce e Ombra. Caravaggism en naturalisme in de Toscaanse schilderkunst van de zeventiende eeuw, tentoonstellingscatalogus onder redactie van P. Carofano, Pontedera, Pisa, 2005, pp. 42-45 n. 14; met eerdere bibliografie).
Met betrekking tot de staat van bewaring wordt het werk gepresenteerd met een antiek gelijnd canvas met een hersteld canvas dat een gebrek aan stof vertoont in het kwadrant linksboven, waardoor het originele canvas kan worden gezien zonder de conservering ervan in gevaar te brengen. De picturale film is erg vies, de verf is geoxideerd en niet meer uniform en met enkele remakes. Je ziet – in het licht van Wood – een dikke vernis en kleine retouches verspreid op de achtergrond. De afmetingen van het canvas zijn cm. 116 x 166. Het schilderij wordt verfraaid door de goed gemaakte vergulde houten lijst. "De lijst die op de bovenstaande foto's wordt weergegeven, is door de verkoper of een derde aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt u zonder extra kosten verstrekt, zodat deze klaar is om tentoon te stellen zodra deze aankomt. De lijst wordt meegeleverd als een geschenk en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt elke mogelijke schade aan de lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf, niet geaccepteerd als een geldige reden om een claim in te dienen of om annulering van de bestelling te verzoeken."
Herkomst: Coll. Siciliaans particulier
Publicatie:
Niet uitgebracht;
De mythen en het territorium op Sicilië met duizend culturen. ONBEWERKTE QUADRERIA algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus "Mythen en het territorium", Editore Lab_04, Marsala, 2022/2023.
We garanderen ook een zorgvuldige verpakking met een externe houten kist en interne noppenfolie / karton / polystyreen (verpakkingskosten ongeveer € 250,00) en aangetekende verzending (€ 300,00 Italië). Voor export is het werk onderworpen aan een aanvraag voor een Certificaat van Vrij verkeer (Europese Gemeenschap) of een Certificaat van Export (Extracommunautair Transport), bij het exportkantoor (Superintendency of the Territorium) met opgave van tijden en kosten ( € 450 /€ 1.500, alles inclusief: verzending, verpakking en wat export).
De verzending kan om logistieke en administratieve redenen enkele dagen/weken vertraging oplopen.
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl