ALFONSO VETTEN
(Solofra, 1918 - Salerno, 2002)
Geiten in de stal
Olieverf op hout, cm. 30 x 30 - Gesigneerd 'ALFONSO GRASSI' rechtsonder
Framemaat, cm. 44 x 44 x 5 ca.
OPMERKINGEN: gepubliceerd. Certificaat van garantie en wettige oorsprong. Rechtsonder gesigneerd. Op de achterkant: authenticatie met handtekening van de kunstenaar en certificaat van echtheid van de Alfonso Grassi Art Gallery. Werk met vergulde lijst (gebreken):
Waardevol werk voor artistieke waarde, olieverf op paneel van de bekende kunstenaar onder de grote Napolitaanse meesters van de Italiaanse 900 cm. 30 x 30, in uitstekende staat, vrij van defecten of beschadigingen van welke aard dan ook. Het schilderij, authentiek van de schilder Alfonso Grassi (Solofra, 1918 - Salerno, 2002), werd tentoongesteld in de tentoonstelling "Mythen en het territorium van duizend culturen op Sicilië. Art and its Contemporaneity: from the Caravaggisti to Today”, Mazara del Vallo, 2017 (F. Paliaga & A. Maggio, tentoonstellingscatalogus, Ed. Lab_04, Marsala, 2018, p. 29, afb. 24.1), toont een klassieker van het schilderij van de meester, in het bijzonder een plattelandsscène met drie geiten en een herderin, in een stal.
Alfonso Grassi, geboren in de provincie Avellino, studeerde aan de Academie voor Schone Kunsten in Napels, waar hij een leerling was van Carlo Silvieri, Emilio Notte en Vincenzo Caprile. Op negenjarige leeftijd schilderde hij zijn eerste foto met bakolie. Te wapen geroepen, vertrok hij naar het Franse front en later naar Albanië en Griekenland, waar hij gewond raakte aan zijn arm. Weinig andere schilders kunnen, zoals hij, bogen op zoveel gewonnen prijzen en zoveel collectieve en persoonlijke tentoonstellingen. In 1982 won hij de "Lorenzo il Magnifico" Europese prijs voor schilderkunst. Favoriete leerling van Giorgio de Chirico en vriend van Pietro Annigoni en Gregorio Sciltian. Officiële portrettist van paus Paulus Johannes II, van Giorgio de Chirico, van Sandro Pertini, van Giulio Andreotti, van de prins van Torlonia, van de kardinaal van Napels H.E. Michele Giordano en de aartsbisschop van Salerno Guerino Grimaldi. Bijgenaamd "de schilder van de ouderen", portretteerde hij ook landschappen, stillevens en dieren. Hij was een van de laatste schilders die nog bij "kaarslicht" schilderde. Hij werkte op alle uren van de dag. Hij bezocht musea en bestudeerde zorgvuldig de schilderkunst uit het verleden, zoals Caravaggio en Guarini, Van Gogh en de Chirico. Gepassioneerd onderzoeker van goed beeldmateriaal, is hij in de loop der jaren een authentieke kleuralchemist geworden, een nauwgezette en veeleisende opsteller van doeken tot op het punt van paranoia. Geestig, met een typisch zuidelijke humor, vervatte hij in zijn karakter de Napolitaanse spontaniteit en de typische beslissing van de mensen van Irpinia.
Zo schreef Giorgio De Chirico: "In een tijdperk als het onze waarin de meeste schilders verwaarlozen of liever vergeten zijn welke vorm, wat volume is, wat zijn al die kwaliteiten die leven geven aan een schilderij, wat zijn al die waarden die maak de show op het doek en zorg ervoor dat de menselijke figuur, een object, een dier, een boom of een plant geen vage en onbepaalde geesten zijn, vaak onaangenaam vervormd, plat en aan elkaar geplakt als sardientjes in het blik, in een tijdperk zoals de onze, zeg ik, is een echte voldoening en een rust voor degenen die schilderen echt begrijpen en zich niet laten beïnvloeden door de zogenaamde trends en de verschillende ismen die zijn gecreëerd en verspreid om de ideeën van mensen te verwarren en rook verkopen aan de naïeve is echte rust en echte voldoening, herhaal ik kijkend naar de schilderijen van Alfonso Grassi "(cit .: Giorgio De Chirico).
Het werk van uitstekende artistieke en chromatische opbrengst is in goede staat met de tekenen van veroudering zichtbaar op de foto's. Ook aanwezig zijn zijn volle en materiële penseelstreken, met prachtige dichte en levendige kleuren van prachtige kwaliteit, overeenkomend met zijn grillige stijl. Rechtsonder staat een rode signatuur.
De afbeelding, van goede beeldkwaliteit, zit in een vergulde houten lijst. Het schilderij vertoont sporen van vuil veroorzaakt door de tijd, tekenen die getuigen van de jaren van het werk. "De lijst die op de bovenstaande foto's wordt getoond, is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt u zonder extra kosten geleverd, zodat deze klaar is om te worden weergegeven zodra deze binnenkomt. De lijst wordt meegeleverd door hoffelijkheid en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt eventuele schade aan het frame die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf, niet geaccepteerd als een geldige reden om een claim in te dienen of om annulering van de bestelling te verzoeken. "
Herkomst: Coll. Siciliaans particulier
Publicatie:
De mythen en het territorium op Sicilië met duizend culturen. Art and its Contemporaneity: from the Caravaggisti to Today”, tentoonstellingscatalogus onder redactie van F. Paliaga & A. Maggio, ed. Lab_04, Marsala, 2018, p. 29, afb. 24.1),
LNEDITA QUADRERIA algemene catalogus van de schilderijen van de collectie van de cyclus "Mythen en het territorium", Uitgeverij Lab_04, Marsala, 2022.
De mythen en het territorium op Sicilië met duizend culturen. ONBEWERKTE QUADRERIA algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus "Mythen en het territorium", Editore Lab_04, Marsala, 2022.
We garanderen ook een nauwkeurige verpakking met noppenfolie / karton / polystyreen (verpakkingskosten ongeveer € 50,00) en aangetekende verzending (€ 50,00 Italië). Voor export is het werk onderworpen aan een aanvraag voor een Certificaat van vrij verkeer (Europese Gemeenschap) of Exportcertificaat (Extracommunautair vervoer), bij het exportkantoor (Toezicht van het gebied) met de tijden en gemaakte kosten ( € 300 / € 600, alles inbegrepen: verzending, verpakking in houten kist en bijzondere export).
De verzending kan om logistieke en administratieve redenen enkele dagen/weken vertraging oplopen.
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl