Zeefdruk naar door Roy Liechtenstein (*)
Reproductie van het werk "Study for Prepardness", een werk gemaakt door Roy Lichtenstein in 1968 en dat deel uitmaakt van de collectie van het Museum Ludwig Köln.
Uitgegeven door Achenbach Art Edition, Düsseldorf.
Geautoriseerde afdruk met copyright en wettelijk serienummer.
Groot formaat.
- Bladafmetingen: 70,5 x 90 cm
- Jaar: 1989
- Conditie: Uitstekend (dit werk is nooit ingelijst of geëxposeerd, altijd bewaard in een professionele kunstmap, dus in perfecte staat).
- Herkomst: Privécollectie.
Het werk wordt zorgvuldig behandeld en verpakt in een verstevigde kartonnen verpakking. De zending wordt gecertificeerd met een trackingnummer.
De verzending omvat ook een transportverzekering voor de uiteindelijke waarde van het werk met volledige vergoeding in geval van verlies of schade, zonder kosten voor de koper.
(*) De schilder en beeldhouwer die de strip plunderden om er museummateriaal van te maken.
Roy Lichtenstein was een van de sleutelfiguren van de Noord-Amerikaanse pop en als zodanig liet hij zich voor zijn werk inspireren door zowel populaire kunst: commerciële advertenties, tijdschriften, strips...; vanaf de geschiedenis van de traditionele kunst: Art Deco, kubisme, abstract expressionisme (waarin hij aan het begin van zijn carrière actief was)...
Het werk van Lichtenstein wordt gekenmerkt door zijn ironie (het is iets waar popartiesten over opschepten, soms vermomd als snobisme of oppervlakkigheid...), het gebruik van benday dots (gebruikt in grafische kunsten) en industriële kleuren, de taal van strips (onomatopee, tekenfilms, verhaal) en beheersing van de lijn.
Lichtenstein begon in het modieuze abstracte expressionisme, maar sloot zich al snel aan bij de rest van de popguerrilla door in opstand te komen tegen het abstracte en figuratie te gebruiken. Bovendien, hoe populairder en mechanischer een figuratie, hoe beter.
Natuurlijk was er in 1958 niets populairder en mechanischer dan een strip, dus besloot Lichtenstein dat hij in massa geproduceerde commerciële afbeeldingen ging maken.
Natuurlijk... wat door een machine lijkt te worden gedaan, wordt met de hand gereproduceerd.
Deze beelden waren getrouwe portretten van de consumptiemaatschappij en de massacultuur, al dan niet een kritiek op de hedendaagse wereld, een idealisering of een satire op de westerse kapitalistische samenleving.
Die dubbelzinnigheid tussen kritiek en bewondering, tussen spot en respect is typerend voor popart, die cynisch speelt met maskerade.
Lichtenstein, geboren in New York, woonde (in) deze stad, de hoofdstad van alles wat pop vertegenwoordigt, en zou daar op 73-jarige leeftijd sterven, gevestigd als een kunstenaar die schilderijen verkocht voor meer dan 40 miljoen euro.
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl/