Algemene informatie
Bouwjaar: jun. 1970
Tellerstand: 17.214 km
Kleur: Rood mettallic metallic
Technische informatie
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 750 cc
Transmissie: 5 versnellingen
Interieur
Aantal zitplaatsen: 2
Staat
Schade: schadevrij
Aantal sleutels: 1
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
De naam "Dream" verviel al voordat de Honda in het voorjaar van 1969 in de Verenigde Staten op de markt kwam. De machine heette gewoon "CB 750", zonder enige toevoeging. Pas toen de K1 in 1970 verscheen werd de originele machine achteraf "K0" genoemd. Honda had veel aandacht besteed aan de vormgeving, maar ook aan de afwerking. De voorvork was voorzien van gaiters om de binnenpoten tegen steenslag te beschermen en het motorblok was dankzij de unit construction veel strakker en moderner dan dat van bijvoorbeeld de pre unit-Triumph Trident. Om de aanwezigheid van vier cilinders te accentueren had de machine ook vier uitlaten. De Honda was wel duur: ƒ 6.500. Dat was niet duurder dan een Triumph Trident, maar wel duurder dan de BSA Rocket 3, (ƒ 6.350), Laverda 750 S (ƒ 6.000), Norton Commando 750 (ƒ 5.750), Moto Guzzi V7 Special (ƒ 5.750) en de BMW R 75/5 (ƒ 5.750). De BMW en de Moto Guzzi hadden ook een startmotor. De klanten keken echter ook naar het vermogen, dat bij de Honda verreweg het grootst was, en vooral ook naar de unieke viercilinder motor. De eerste tests door motorbladen, maar vooral de ervaringen van kopers die in rijdersrapporten waren vastgelegd, spraken vooral over de trillingvrije loop van de viercilinder, maar ook over de grote betrouwbaarheid, de goede remmen en het feit dat hoge snelheden zonder problemen lang konden worden aangehouden.
Kenmerken
De eerste Honda CB 750 is te herkennen aan de vier afzonderlijkde bedieningskabels voor de carburateurs, maar vooral aan de zijdeksels, waar alleen "750" boven een klein driehoekje staat. In dat driehoekje stond het "Honda vleugeltje", maar nog niet de toevoeging "Four". In de zijdeksels zaten zes kleine luchtsleuven. De bovenkanten van de vorkpoten met de koplamphaken, de koplamp en het luchtfilterhuis waren in de kleur van de motor gelakt. Framenummers 1000001 t/m 1007474 hadden wat grover gegoten carters omdat ze in zand waren gegoten. Daarna werden de carters onder druk gegoten. Vanaf framenummer 1026145 werden de open kettingen met sluitschakel vervangen door geklonken kettingen en de carters kregen een bescherming omdat gebroken kettingen nog weleens een gat in het carter sloegen.
hier wordt aangeboden een exemplaar afkomstig uit Engeland en door mij naar Nederland gehaald.
deze motorfiets is van juni 1970, en heeft in januari 1971 voor het eerst een registratie gehad ( 1e eigenaar) deze registratie is tot en met okt 2016 bij 1 en dezelfde persoon gebleven, daarna is deze door mij overgenomen en in mijn verzameling komen te staan.
de motorfiets is ON-GERESTAUREERD, volledig origineel, loopt en rijd perfect en heeft zeer mooi chrome werk en enig kleine patina op het lakwerk.
50 foto's online op de website www.theunissen-automobielen.nl
miles : origineel 17.000 miles gelopen
starten en lopen.
vorige week goed rijdbaar gemaakt, voorzien van een nieuwe accu, schone olie en benzine, carburateurs afgetapt en schoongemaakt etc,
bij interesse in een echt mooie...
Meer informatie:
https://theunissen-automobielen.nl/occasions?AdFrameSource=https://svl.autodealers.nl/2898634/111520003/