Algemene informatie
Merk: Porsche
Model: 914/6 Targa
Carrosserievorm: Targa
Bouwjaar: 1971
Tellerstand: 494 km
Kleur: Wit
Kenteken: PO-01-18
Technische informatie
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld
Interieur
Interieur: Zwart, Leder
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
*Porsche 914: De vergeten held uit Stuttgart*
Er zijn van die auto's die een beetje tussen wal en schip vallen. Te eigenwijs voor de één, te briljant voor de ander. Maar als u het eenmaal doorheeft dan snapt u precies waarom de Porsche 914 inmiddels een cultklassieker is geworden.
De 914 is misschien wel de meest eigenwijze Porsche ooit gebouwd. In 1969 geboren uit een samenwerking tussen Volkswagen en Porsche. Een joint-venture! VW wilde een sportieve opvolger voor de Karmann Ghia. Porsche zocht een nieuw instapmodel na de 912. En voilà: de 914, met middenmotor en Targa-dak, was daar. Wat een bijzonder apparaat.
*Gerestaureerd, gereviseerd en in zeer goede staat*
Dit exemplaar verkeert in een prachtige staat en is gerestaureerd en gereviseerd op de juiste manier. Dat betekent een Porsche met correcte details, prachtige passingen van de carrosseriedelen, een fraaie strakke carrosserie en met lak van zeer goede kwaliteit. Dit geldt ook voor het interieur. Heeft u de foto’s op onze website al bekeken? Die geven al een goede indruk van de staat waarin deze Porsche zich verkeert. De correcte details en de hoogwaardige restauratiewerkzaamheden vallen onmiddellijk op. Het instrumentarium verkeert in nagenoeg perfecte staat en de bekleding, inclusief tapijten zien er echt subliem uit. Kortom, een exemplaar door kenners gerestaureerd.
Het rijden met deze Porsche is volop beleving. Allereerst betreft het een Porsche met de zescilinder boxer motor. Eenmaal onderweg maakt deze Porsche een fantastische indruk. De motor loopt soepel, de koppeling laat zich heerlijk bedienen en de wegligging is mede door de sublieme revisiewerkzaamheden zeer goed.
*Volkswagen-Porsche, of toch gewoon Porsche?*
In Europa stond hij bij de VW-dealer als "Volkswagen-Porsche 914", in Amerika als "Porsche". Slimme marketingtruc van Porsche: de Amerikanen wilden immers een échte Porsche, geen VW met sportambities. Dus kreeg de 914/6, voorzien van de zescilinder boxer uit de 911T, een Porsche-badge en een bijbehorend prijskaartje. Zo duur zelfs, dat hij bijna net zo veel kostte als een 911.
De meeste 914’s kregen de luchtgekoelde viercilinder boxermotor uit de Volkswagen Type 4. Later kwam er ook een sterkere 2.0-liter versie. En dat maakte hem ineens een verrassend snelle auto!
*Design: hoekig, gedurfd en functioneel*
U moet er misschien aan wennen, maar kijk nog eens goed. Dat lage profiel, die wijd op de hoeken geplaatste koplampen, het uitneembare Targa-dak. Eigenlijk is het briljant! De vorm volgt hier écht de functie. Dankzij z'n middenmotor heeft de 914 een bijna perfecte gewichtsverdeling en dat merkt u. Sturen doet deze auto als een kart. Serieus!
In z’n productietijd werd hij misschien wat onderschat maar vandaag de dag is de 914 de stille legende tussen de luidruchtige 911’s. De 914 is inmiddels niet meer het ondergeschoven kindje...
Meer informatie:
http://www.gallery-aaldering.com