Messerschmitt FMR Tg500 Tiger Cabriolet M1062 (bj 1960)

€ 117.500

Prijs:
€ 117.500
Hoogste bod:
Nog niet geboden
Sinds:
5 dagen
Gezien:
12 keer
Adverteerder:
Metropole Classics BV
Plaats:
DRUTEN
Telefoon:
0031653328817
Activiteit:
15 jaar actief op Marktnet
Messerschmitt FMR Tg500 Tiger Cabriolet M1062

Algemene informatie
Merk: Messerschmitt
Model: FMR Tg500 Tiger Cabriolet
Carrosserievorm: Cabriolet
Bouwjaar: 1960
Tellerstand: 26.015 mijlen
Kleur: Rood

Technische informatie
Motorinhoud: 498 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 4 versnellingen, Handgeschakeld

Interieur
Interieur: Donker grijs, Stof

Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen

Productveiligheid
Fabrikant: Metropole Classics BV Meubellaan 1 6651KV DRUTEN, NL 0031653328817 http://www.metropole.nl [email protected]

1960 FMR Tg500 'Tiger' Cabriolet Microcar
Kenteken STM 982
Chassisnummer 21065
Motornummer 2829
• Geracet door Eduard Ernst
• Aangeboden met een zeer zeldzame Sporttop
• Behoudt zijn originele motor
• Een uiterst gewild en belangrijk exemplaar

De Messerschmitt Kabinenroller microcar, die in 1953 werd geïntroduceerd als de 'Fend', naar mede-ontwerper Fritz Fend, werd al snel onder de naam van de fabrikant op de markt gebracht. Deze verandering viel samen met de overstap van de 148cc Fichtel & Sachs-motor van het origineel naar een 174cc-motor. De eencilinder tweetaktmotor, die zich achterin bevond, produceerde een bescheiden 9 pk, maar toch genoeg om de lichte en aerodynamische KR175 tot een snelheid van ongeveer 88 km/u te brengen. De plexiglas kap, die zo sterk deed denken aan die van Messerschmitts oorlogsvliegtuigen, scharnierde zijwaarts om toegang te bieden aan de twee inzittenden die achter elkaar zaten, in tandemstijl.

De KR175 werd in 1955 opgevolgd door de KR200. Latere modellen droegen het ruitvormige FMR-logo, wat stond voor Fahrzeug und Maschienenbau GmbH Regensburg. Afgeleide modellen waren onder andere de KR201 Roadster en Cabriolet met softtop en het angstaanjagende vierwielige sportmodel Tg500, officieus bekend als de 'Tiger'.

Hoewel de "Tiger" oppervlakkig gezien weinig overeenkomsten vertoonde met de KR200, was vooral "onderhuids" identiek. In plaats van de 191cc eencilindermotor van de KR200, zoals de naamgeving al doet vermoeden, werd de Tg500 aangedreven door een 500cc-motor: een tweecilinder luchtgekoelde tweetaktmotor, ontworpen door de firma Fichtel & Sachs. Dit ging gepaard met grotere wielen en remmen (hydraulisch in plaats van kabel), verbeterde vering en, het meest voor de hand liggend, vier wielen. Dit maakte het mogelijk om eigentijdse sportwagenprestaties te bieden en met zijn wendbare rijgedrag bleek de Tiger een effectieve wedstrijdauto in de juiste handen. De productiejaren waren van 1958 tot 1961 met slechts ongeveer 300 geproduceerde exemplaren.

Deze specifieke auto werd in 1960 gebouwd voor wedstrijdgebruik door FMR, speciaal voor en onder leiding van FMR-medewerker en coureur Eduard Ernst. De auto omvatte zijn eigen ideeën en aanpassingen om de concurrentiepositie te verbeteren. Deze omvatten een aerodynamische voorspoiler; verbeterde luchtinlaten achter voor betere koeling; het weglaten van het extern gemonteerde reservewiel en de kentekenplaathouder; aanpassingen aan de voorwielophanging en de versnellingsbak; en talloze aanpassingen onder de motorkap. Een Sporttop was als optie leverbaar in plaats van een conventionele cabriokap. Belangrijk is dat deze zeldzame Sporttop bij de auto is gebleven. Hoewel er moderne replica's bestaan, zijn er weinig fabrieksmatig gebouwde Sporttops bewaard gebleven.

Dit exemplaar werd gespoten in een unieke combinatie van metallic rood en zilver en werd voor het eerst in Duitsland geregistreerd onder "R CC 143". De auto werd vervolgens door...

Meer informatie:
https://www.metropole.nl/sales-occasions/48377373

Advertentienummer: 95574975