
Algemene informatie
Merk: Maserati
Model: Merak
Type: 3000 V6
Carrosserievorm: Coupé
Bouwjaar: nov. 1973
Modelreeks: jul. 1973 - jul. 1977
Tellerstand: 19.396 km
Kleur: 106E1 - Argento Silver (zilver metallic)
Technische informatie
Vermogen: 140 kW (190 PK)
Koppel: 255 Nm
Aantal cilinders: 6
Motorinhoud: 2.965 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Acceleratie (0-100): 7,0 s
Topsnelheid: 240 km/u
Ledig gewicht: 1.160 kg
Interieur
Bekleding: Leder
Onderhoud, historie en staat
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Aantal sleutels: 3
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Productveiligheid
Fabrikant: RubzAutomotive.nl Hoefsmid 6 7951ZC STAPHORST, NL 0623707569 http://www.rubzautomotive.nl [email protected]
Een unieke kans om een stuk iconisch Maserati-erfgoed te bemachtigen. Begin 1975 was dít exemplaar te bewonderen op de Autosalon van Brussel. De officiële show-auto trok de aandacht met een exotisch ontwerp van Giorgetto Giugiaro en het verfijnde vakmanschap van Modena. Een strak gelijnde 2+2 coupé, met verborgen koplampen, een snelle fastback-daklijn en die typische jaren ’70 wig-vorm. Futuristisch én elegant tegelijk. In tegenstelling tot de Bora wordt de Merak aangedreven door een lichte V6, wat resulteert in dynamischer weggedrag. De afgelopen 10 jaar is deze Merak 'body-off' gerestaureerd, met behoud van originele elementen. De auto is matching numbers, direct rijdbaar en verkeert in absolute concours-staat. De documentatie is thans uitzonderlijk compleet.
Het is onmogelijk naar de carrosserie te kijken zonder in extase te raken. De Italiaanse designmeester gaf zijn visitekaartje af met deze briljante, haast buitenaardse creatie. De zwevende, horizontale spijlen boven de motorkap zorgen ervoor dat de Merak lichter en moderner oogt. Het front is messcherp en de achterkant juist opvallend markant. De carrosserie is gespoten in de originele 'Argento' lak-kleur en het chroom- en staalwerk zijn rondom vernieuwd. De originele badges, zijruiten en verlichting zijn teruggeplaatst. De karakteristieke, dubbele uitlaten creëren een diepe, grommende symfonie die u kippenvel bezorgt. De motor ligt direct achter de achterste passagiers, waardoor de cabine relatief ver naar voren is geplaatst. De Campagnolo magnesium-wielen zijn een kunstwerk op zich.
In het interieur zijn de Citroën-invloeden duidelijk zichtbaar: het dashboard heeft een opvallende futuristische vorm met een ovaal instrumentencluster en hydraulische bedieningselementen. Zo zijn de remmen hydraulisch bekrachtigd [extreem krachtig en minimale pedaaldruk] en klappen de koplampen vloeiend open en dicht. Initieel had deze Merak donkergrijs stoffen bekleding, maar bij de restauratie is het interieur maniakaal afgewerkt met hoogwaardige zijdenappa leder, fijne stiksels, velours tapijten, aluminium dashboard-inleg en suède dashboard-bekleding. Handwerk van topniveau, waar Italië bekend om staat. Moderne gemakken zoals airconditioning, elektrische ramen en een Pioneer-radio zijn aanwezig, maar waarschijnlijk heeft u weinig nodig om te kunnen genieten van deze klassieker.
Uit het Maserati-archief hebben wij de originele Delivery Note, End of Line data sheet, Car Technical and Aesthetic characteristics document en het Certificate of Origin kunnen bemachtigen, wat zeer...
Meer informatie:
http://www.rubzautomotive.nl