Beschikbaarheid
Voorraadstatus: Binnenkort verwacht
Algemene informatie
Merk: Maserati
Model: Khamsin "Right hand drive"
Carrosserievorm: Coupé
Bouwjaar: 1976
Tellerstand: 1 km
Kleur: Blauw metallic
Kenteken: MA-03-23
Technische informatie
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld
Interieur
Interieur: Zwart, Leder
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Stelt u zich eens voor: een warme woestijnwind die vijftig dagen per jaar over Egypte raast. Heet, onstuimig en vol kracht. Dat is de Khamsin en Maserati vond die naam zó passend dat zij in 1974 hun nieuwste Gran Turismo ernaar vernoemden. En eerlijk gezegd, wie de Khamsin ziet of ervaart, begrijpt meteen waarom.
Dit specifieke exemplaar, gebouwd in 1976, is gespoten in de prachtige kleur Blu Metallizzato en voorzien van een zwart Connolly leren interieur. Daarnaast is deze Maserati volledig gerestaureerd door de eigen Maserati Classiche afdeling. De schitterende carrosserie verkeert in goede staat en de lak schittert ons tegemoet. De kwaliteit van deze restauratie werd goed uitgevoerd. De passingen van de carrosseriedelen zijn fraai en in het interieur zien we nog veel originele details. Deze Khamsin is bovendien decennialang gekoesterd door een ware Maserati kenner, als onderdeel van een uitgebreide Maserati-collectie.
De Khamsin werd in 1972 voor het eerst getoond als conceptcar op de autosalon van Turijn, ontworpen door Marcello Gandini van Bertone. Misschien kent u Gandini ook van de Lamborghini Miura en Espada en u ziet die handtekening hier meteen terug: de wigvormige carrosserie, de scherpe lijnen en vooral die unieke glazen achterzijde met ‘zwevende’ achterlichten. Het leek destijds futuristisch, maar staat vandaag nog altijd als een huis.
In productie kwam de Khamsin in 1974, onder de vleugels van Citroën, dat Maserati toen in bezit had. En dat ziet u terug in de techniek: hydraulische stuurbekrachtiging (met variabele weerstand afhankelijk van de snelheid!), hydraulisch bediende koplampen en zelfs verstelbare stoelen op hydrauliek. Kortom: écht vooruitstrevend.
En dan de motor. Maserati monteerde de bekende 4,9 liter V8, goed voor 320 pk en een koppel van 482 Nm. Met vier Weber carburateurs en een plaatsing zó ver naar achteren dat de gewichtsverdeling bijna perfect 50/50 is. Resultaat? Een topsnelheid van maar liefst 270 km/u. Dat was indrukwekkend, zeker in de jaren 70.
De Khamsin kreeg standaard een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar wie dat wilde kon ook kiezen voor een Borg Warner automaat. En in tegenstelling tot zijn voorganger, de Ghibli, kreeg de Khamsin rondom onafhankelijke wielophanging. Dat maakte hem niet alleen krachtig, maar ook comfortabel en verrassend verfijnd.
Tussen 1974 en 1982 werden er slechts 435 exemplaren gebouwd, waarvan 155 naar de Verenigde Staten gingen. Ter vergelijking: van de Ghibli werden er bijna drie keer zoveel gemaakt. Dat maakt de Khamsin vandaag de dag een van de meest exclusieve Maserati’s uit zijn tijd.
Hoewel hij officieel een 2+2 was, met achterbank, is die eerlijk gezegd meer geschikt voor bagage of een korte rit met kinderen. Het gaat bij deze auto namelijk niet om praktisch nut, maar om stijl,...
Meer informatie:
http://www.gallery-aaldering.com