Geschiedenis
Er was een tijd dat de auto van de F1-wereldkampioen werd verbannen naar de lagere cadettendivisie en ronduit verslagen werd door de concurrentie: jonger, levendiger en meer passend bij éénpersoonsauto's.
Dit alles speelde zich niet een eeuw geleden af, maar in 1985, tegen een ongebruikelijke en geheel nieuwe achtergrond, ongetwijfeld de moeite waard om te onthouden.
Tegen het einde van 1983 wordt de F1-motorpool ontmanteld en zoekt men naar een intelligente manier om alle middelen opnieuw in te zetten.
Niets lijkt beter dan de oude F2-serie af te schaffen en een nieuwe categorie te introduceren: de F3000, de ruggengraat van de gloednieuwe cadettendivisie.
Hoewel er 11 races gepland warenvoor het Europese seizoen van de Formule 3000 in 1985, werden er in werkelijkheid slechts 10 verreden. In totaal namen 14 teams en 33 coureurs deel aan de competitie, het debuut van deze glorieuze categorie.
Dankzij zijn uitstekende balans was de March 85B de te kloppen auto tijdens het eerste seizoen van de F3000, die Christian Danner won terwijl hij in een particulier geregistreerd model reed.
The March F3000 die geveild wordt
Deze March 85B - 16 is jaren geleden gerestaureerd en is compleet qua mechanica en carrosserie. Alfa Romeo 6-cilinder motor, niet-originele uitrusting.
De auto nam met racenummer #21 deel aan het eerste Formule 3000-kampioenschap in 1985, bestuurd door Juan Fangio II, neef van de legende van de motorsport.
Tot de beste plaatsingen behoren twee #6 posities op de circuits van Pau en Pa-Francorchamps.
De auto heeft geen papieren. Wij verstrekken deze samen met een aankoopfactuur.
Controleer a.u.b. of registratie in uw land mogelijk is.
De auto staat in Reggio Emilia (Italië).
Opties voor thuisbezorging in Italië en in het buitenland.
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl