
Algemene informatie
Merk: Lotus
Model: Elite Super 100 "The first built Super 100"
Carrosserievorm: Coupé
Bouwjaar: 1961
Tellerstand: 1.000 km
Kleur: Wit
Kenteken: LO-14-34
Technische informatie
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld
Interieur
Interieur: Zwart, Leder
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Productveiligheid
Fabrikant: Gallery Aaldering Arnhemsestraat 47 6971AP BRUMMEN, NL 0575564055 http://www.gallery-aaldering.com [email protected]
Soms kom je een auto tegen die je niet alleen bekijkt, maar die je letterlijk stil laat vallen. Een auto die je doet fluisteren: “Dit is bijzonder.” De Lotus Elite Super 100 uit 1961 is zo’n auto. En niet zomaar één: dit is het allereerste gebouwde exemplaar, officieel bevestigd in het standaardwerk van Dennis Ortenburger over de Elite. Voor de Lotus-kenner is dit alsof je het originele manuscript van Rembrandts schetsboek in handen hebt.
De Lotus Elite, type 14, werd in 1957 geïntroduceerd en veroorzaakte een sensatie. Het ontwerp van Peter Kirwan-Taylor, aerodynamisch verfijnd door Frank Costin, toonde een elegante coupé die radicaal brak met conventies. De carrosserie was een volledig zelfdragende constructie van glasvezel, geen apart chassis meer, maar één geïntegreerd geheel. Licht, stijf en zijn tijd ver vooruit.
Maar dan: de Super 100. Gebouwd in slechts vijf exemplaren, was dit de ultieme evolutie van de Elite. Niet zomaar een sportief model, maar een auto rechtstreeks geboren voor de racerij. En dit exemplaar, het eerste ooit, ademt pure authenticiteit. De staat is bijna ongelooflijk origineel; elk detail straalt zorg en echtheid uit. Alsof hij rechtstreeks uit 1961 komt rollen, nog doordrenkt met de geur van Castrol en verbrand rubber.
Vanaf nieuw was deze Super 100 verweven met de autosport. Hij werd ingezet voor races, waar hij zijn lichtgewicht ontwerp en betrouwbaarheid bewees op circuits als Le Mans en de Nürburgring. Het is die combinatie van competitiegeschiedenis en extreme zeldzaamheid die dit exemplaar mythische proporties geeft.
Technisch gezien was de Super 100 een juweeltje. Onder de motorkap lag de Coventry Climax FWE, 1,2 liter groot, maar opgewaardeerd: dubbele Weber carburateurs die hem gretig lieten ademen, een speciaal uitlaatspruitstuk voor maximale prestaties, en een ZF-versnellingsbak die veel verfijnder schakelde dan de kwetsbare bakjes van eerdere Elites. Het geheel werd afgerond met elegante Borrani wielen en, in ware endurance-stijl, een langeafstand brandstoftank met een Monza-vuldop. Details die iedere purist een glimlach bezorgen.
Stel je voor: het is nacht in Le Mans, begin jaren zestig. Het circuit gloeit, de rechte stukken zijn eindeloos en tussen de Ferrari’s en Aston Martins jaagt dit kleine, gestroomlijnde wondertje mee. Licht, aerodynamisch, efficiënt, David tegen Goliath. En vaak was David de winnaar.
Van de vijf gebouwde Super 100’s is dit de allereerste. Zeldzamer wordt het niet. Het is geen auto alleen, maar een tastbaar stuk autosportgeschiedenis. Een symbool van de gouden jaren van Lotus: gedurfde...
Meer informatie:
http://www.gallery-aaldering.com