Algemene informatie
Merk: Jaguar
Model: "E" Type
Type: 4.2 OTS - Restored - Matching Numbers -
Carrosserievorm: Cabriolet
Bouwjaar: feb. 1969
Tellerstand: 76.164 mijlen
Kleur: Pale primrose yellow
Technische informatie
Vermogen: 181 kW (246 PK)
Aantal cilinders: 6
Motorinhoud: 4.236 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Interieur
Interieur: Zwart, Leder
Aantal zitplaatsen: 2
Onderhoud, historie en staat
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
Schade: schadevrij
Aantal sleutels: 2
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
English/German Below.
Sommige sportwagens maakten ooit indruk. Andere blijven dat doen. De E-Type behoort tot die zeldzame klasse die nostalgie overstijgt.
Dit specifieke Series 2 OTS-exemplaar werd gebouwd op oudejaarsavond 1968 en op 11 februari 1969 geleverd aan British Leyland in New York. Oorspronkelijk uitgevoerd in Sable met een Cinnamon interieur en zwarte softtop, draagt hij nog steeds zijn originele chassisnummer 1R8118 en bijpassend motornummer 7R 1909-9 — volledig gedocumenteerd met het bijbehorende Jaguar Heritage Trust Certificate.
In 1998 werd de auto geïmporteerd in Nederland en opgenomen in een privécollectie, waar hij jarenlang als museaal object bleef staan. In 2017 begon een allesomvattende technische en cosmetische restauratie — en die was niets minder dan opmerkelijk. Alles wat aandacht nodig had, kreeg die ook — en méér.
De motor werd volledig gedemonteerd, gereviseerd en opnieuw opgebouwd door een Jaguar-specialist. De cilinderkop is geschikt gemaakt voor loodvrije brandstof. De versnellingsbak werd professioneel gereviseerd, de aandrijflijn vernieuwd en geoptimaliseerd, en het inlaattraject, de carburateurs, ontsteking en koeling volledig aangepakt. Waar mogelijk bleven originele onderdelen behouden, en waar gewenst zijn technische verbeteringen doorgevoerd — zoals een roestvrijstalen uitlaat, Spax-schokdempers, een moderne radiator met elektrische ventilatoren en een elektronische Revoltec fan controller.
Ook de carrosserie kreeg de nodige zorg. Rond 2000 werd de auto gespoten in de iconische kleur Primrose Yellow. Recent zijn lak en plaatwerk nog gedeeltelijk gecorrigeerd. De softtop is opnieuw bekleed met hoogwaardig mohair, inclusief bijpassende hoes.
Het interieur is uitgevoerd in stijlvol zwart leder. De stoelen zijn opnieuw gevuld en bekleed, het dashboard volledig gedemonteerd, gereinigd en opnieuw opgebouwd met originele of nieuwe onderdelen. De radio is vervangen door een periode-correct exemplaar en zelfs de bagageruimte is opnieuw bekleed.
De elektra werd volledig opnieuw bedraad, getest en werkend gemaakt. Alle verlichting — binnen en buiten — werd vervangen of gerestaureerd, inclusief een set nieuwe H4-koplampen. Accu, bekabeling en ruitenwissermotor zijn vernieuwd of gereviseerd.
Als kers op de taart kreeg deze E-Type enkele smaakvolle upgrades: brede chromen spaakwielen met Cooper whitewall-banden,...
Meer informatie:
https://coolclassicclub.com