Algemene informatie
Merk: Intermeccanica
Model: Omega
Type: | 1 of 33 |
Carrosserievorm: Coupé
Bouwjaar: 1973
Tellerstand: 47.631 mijlen
Kleur: Licht groen
Technische informatie
Vermogen: 199 kW (271 PK)
Aantal cilinders: 8
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 4 versnellingen, Handgeschakeld
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Acceleratie (0-100): 6,2 s
Topsnelheid: 180 km/u
Ledig gewicht: 1.450 kg
GVW: 1.450 kg
Interieur
Interieur: Bruin, Leder/stof
Aantal zitplaatsen: 2
Historie
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
De Intermeccanica Omega is een van de meest intrigerende GT’s uit de jaren ’60. Slechts 33 exemplaren werden ooit gebouwd, en elk vertelt een verhaal van samenwerking tussen continenten. Ontworpen in Turijn door Robert Cumberford en Franco Scaglione, met een chassis ontwikkeld door Frank Reisner en verfijnd door F1-ingenieur John Crosthwaite, combineert de Omega Italiaans vakmanschap met Amerikaanse spierkracht.
Dit exemplaar komt uit 1973 en is uitgevoerd in metallic groen, een kleur die prachtig contrasteert met het bruine lederen interieur. De carrosserie is volledig met de hand vervaardigd uit staal en gelast op een buizenframe, een techniek die typisch was voor kleinschalige Italiaanse constructeurs. Binnenin vinden we Jaeger-instrumenten en een houtomrand stuurwiel, details die de sfeer van een klassieke Gran Turismo oproepen. De auto heeft momenteel 47.631 mijl op de teller staan, wat overeenkomt met circa 76.652 kilometer.
Onder de motorkap ligt een Ford 289 V8 in Shelby-specificatie, goed voor 271 pk bij 6.000 tpm. Dit is hetzelfde motorblok dat beroemd werd in de Shelby Cobra en Mustang GT350. De assemblage vond plaats bij Holman-Moody in North Carolina, het team dat destijds ook Ford’s GT40’s voor Le Mans voorbereidde. De aandrijflijn is gekoppeld aan een handgeschakelde vierversnellingsbak, met schijfremmen rondom en onafhankelijke voorwielophanging.
Met een topsnelheid van circa 180-190 km/u en een acceleratie die in zijn tijd indrukwekkend was, bood de Omega prestaties die dicht in de buurt kwamen van exotische concurrenten als Maserati en Ferrari, maar met een geheel eigen karakter.
Dit is een zeldzame kans om een van de slechts 33 gebouwde Intermeccanica Omega’s te verwerven. Een auto die niet alleen een brug slaat tussen twee werelden, maar ook een tastbaar stukje autogeschiedenis vertegenwoordigt.
Meer informatie:
http://www.louwmanexclusive.nl