Ford Taunus Knudsen 1600 2drs, LPG, schijfremmen, topstaat!!!

€ 9.950

Prijs:
€ 9.950
Sinds:
Gisteren
Gezien:
5 keer
Adverteerder:
Nieuwenhuijse Auto's
Plaats:
SOEST
Telefoon:
0614364027
Activiteit:
9 jaar actief op Marktnet
Ford Taunus Knudsen 1600 2drs, LPG, schijfremmen, topstaat!!!

Algemene informatie
Merk: Ford
Model: Taunus
Type: Knudsen 1600 2drs, LPG, schijfremmen, topstaat!!!
Carrosserievorm: Coupé
Bouwjaar: sep. 1971
Tellerstand: 56.157 km
Kleur: Wit metallic
Kenteken: AE-95-38

Technische informatie
Aantal cilinders: 4
Motorinhoud: 1.600 cc
Brandstofsoort: LPG
Transmissie: 4 versnellingen, Handgeschakeld
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Ledig gewicht: 986 kg
Max. trekgewicht: 640 kg (ongeremd 465 kg)

Interieur
Interieur: Bruin, Skai
Aantal zitplaatsen: 5

Milieu
Emissieklasse: Euro 0

Staat
Schade: schadevrij
Aantal sleutels: 4

Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen

  • Lichtmetalen velgen
  • Metallic lak
  • NAP Tellerrapport
  • Niet rokers voertuig
  • Schijfremmen voor
  • Voorspoiler
  • Zwarte dakhemel

In de jaren zeventig was de Ford Taunus TC een zeer populaire middenklasser. Maar wat vooral opviel, was zijn imposante front – een detail dat niemand over het hoofd kon zien. In 1966 heerst er onrust op het hoofdkantoor van Ford in Keulen. Ford UK en Ford Köln worden samengevoegd tot het nieuwe Ford of Europe, een idee van het Amerikaanse moederbedrijf. De opdracht is duidelijk: er moet een gezamenlijke Europese Ford komen. De uitvoering? Die laat te wensen over. Wel is er een deadline: in 1970 moet de opvolger van de Ford Taunus klaar zijn. Een jaar later, in 1967, slaat de vlam in de pan bij Semon ‘Bunkie’ Knudsen. Woedend schopt hij een prullenbak omver. Na bijna dertig jaar bij General Motors – waar hij onder meer Pontiac en Chevrolet leidde – wordt hij gepasseerd voor de hoogste functie. Dan gaat de telefoon. Henry Ford II belt persoonlijk met een aanbod: of Knudsen president van Ford wil worden. In 1968 is Knudsen inmiddels volledig op stoom bij Ford. Hij beperkt zich niet tot management – hij bemoeit zich ook enthousiast met het ontwerp van auto’s. Met een stapel polaroids uit zijn GM-tijd in de hand bezoekt hij designstudio’s, waar hij modellen laat voorzien van een Pontiac-achtige neus: groot, krachtig en onmiskenbaar aanwezig. De Ford Thunderbird is het eerste model dat eraan moet geloven. Niet veel later volgt Keulen – en daarmee ook de nieuwe Taunus. In het najaar van 1970 verschijnt de Ford Taunus TC op de markt. Het model is een schot in de roos: lang, laag en breed, een wereld van verschil met de degelijke maar saaie middenklassers van weleer. De vooruitstekende, chromen neus zorgt voor discussie, maar het publiek is er dol op. Voor de welvarender wordende Europeaan symboliseert het design luxe en vooruitgang. De Taunus TC wordt een enorm succes: tot 1976 worden er ruim een miljoen van verkocht. Voor Knudsen zelf loopt het minder goed af. Zijn bemoeizucht botst met de rest van het management en na nog geen twee jaar grijpt Henry Ford II in: Knudsen moet vertrekken. Toch laat hij een blijvend spoor na. In Duitsland wordt de Taunus TC nog altijd liefdevol ‘Knudsen-Taunus’ genoemd – een blijvende herinnering aan een markante man met een even markante neus voor auto’s. Dit specifieke exemplaar verkeert in zeldzaam mooie staat. Voorzien van nieuwe Mini Light look velgen, LPG-installatie, originele radio, voorspoiler en schijfremmen voor. Goedkoper van a naar b dan met deze klassieker, kun je alleen op de fiets. Een volle tank LPG kost je slechts 24,- piek en brengt je minstens 400-500km ver, geen wegenbelasting, geen...

Meer informatie:
http://www.nieuwenhuijseautos.nl

Advertentienummer: 95080587