Algemene informatie
Merk: Ferrari
Model: Dino
Type: 246GT 'L-Series' - Nero DS - Christian Abt Restored - 1 of 357
Carrosserievorm: Coupé
Bouwjaar: jun. 1970
Modelreeks: jul. 1975 - jul. 1979
Tellerstand: 102 km
Kleur: Zwart
Technische informatie
Vermogen: 143 kW (194 PK)
Aantal cilinders: 6
Motorinhoud: 2.926 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Acceleratie (0-100): 7,0 s
Topsnelheid: 235 km/u
Ledig gewicht: 1.080 kg
GVW: 1.080 kg
Interieur
Interieur: Bruin, Leder
Onderhoud, historie en staat
Onderhoudsboekjes: Aanwezig (dealer onderhouden)
APK: Nieuwe APK bij aflevering
Aantal sleutels: 2 (2 handzenders)
Financiële informatie
Motorrijtuigenbelasting: geen
Ferrari Dino 246 GT ‘L-Series’ – 1 of 357
De Ferrari Dino is een bijzondere auto in de geschiedenis van Ferrari, niet alleen vanwege zijn ontwerp en techniek, maar vooral vanwege het emotionele verhaal erachter.
Het begon met Alfredo "Dino" Ferrari, de zoon van Enzo Ferrari. Dino was een getalenteerde jonge ingenieur die tijdens zijn studie aan de universiteit in Bologna ideeën had voor een compacte V6-motor. In de jaren vijftig werkte hij samen met Vittorio Jano, een van Ferrari’s grote motorenbouwers, aan de ontwikkeling van zo’n motor. Dino geloofde dat een lichte V6 de toekomst had voor sportwagens en Formule-racewagens.
Helaas kreeg Dino op jonge leeftijd gezondheidsproblemen. Hij leed aan spierdystrofie en overleed in 1956, slechts 24 jaar oud. Zijn dood was een enorme klap voor Enzo Ferrari. Uit respect en ter ere van zijn zoon besloot Enzo de V6-motor die Dino had helpen ontwerpen, te gebruiken in een reeks auto’s die de naam “Dino” zouden dragen.
De eerste Dino’s verschenen in de autosport, maar in de jaren zestig besloot Ferrari ook een wegversie te maken. Omdat Ferrari’s normaal gesproken grote V12-motoren hadden en in een hogere prijsklasse vielen, werd de Dino gepositioneerd als een iets compactere, “toegankelijkere” Ferrari. Belangrijk is dat de eerste Dino’s niet de Ferrari-badge droegen, maar simpelweg “Dino” heetten. Enzo wilde de naam van zijn zoon laten voortleven op zichzelf.
De bekendste modellen waren de Dino 206 GT en later de 246 GT, gelanceerd in 1968 en 1969. Ze zijn ontworpen door Pininfarina met een prachtig vloeiend koetswerk en middenmotor-layout. De Dino 246 GT met zijn 2,4-liter V6 groeide uit tot een icoon. 195 pk, een 0-100 van 7,5 seconden en een topsnelheid van maar liefst 245 km/u!
Binnen de 246 GT-reeks is de L-series (1969–1970) bijzonder, omdat het de allereerste productie-exemplaren waren. Er zijn er slecht 357 stuks van gebouwd, waardoor dit de zeldzaamste uitvoering is. De L-series behield veel details van de eerdere 206 GT, zoals de center-lock wielen, de plexiglazen koplampen, de smalle bumpers en de compacte achterlichten. Tegelijk kreeg hij de krachtigere 2,4-liter V6 van gietijzer, die betrouwbaarder was voor dagelijks gebruik. Daarmee vormt de L-series een unieke schakel tussen de zeldzame 206 en de latere M- en E-series, en is daarmee het meest gewild bij verzamelaars.
Aanvankelijk werden de Dino’s gezien als niet Ferrari waardig, omdat ze geen V12 hadden en niet de Ferrari-naam droegen. Maar al snel werden ze geroemd om hun balans, wendbaarheid en tijdloze schoonheid. Tegenwoordig wordt de Dino...
Meer informatie:
http://www.bernardsexclusives.nl