Algemene informatie
Merk: Jeep
Model: Willys
Type: MB 1943
Carrosserievorm: Terreinwagen
Bouwjaar: jan. 1942
Tellerstand: 27.457 mijlen
Kleur: Groen
Kenteken: TTK-58-L
Technische informatie
Aantal cilinders: 4
Motorinhoud: 2.200 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 3 versnellingen, Handgeschakeld
Aandrijving: Vierwielaandrijving
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Willys MB uit 1943
Staat nu op landbouwvoertuig kenteken
Leuke Willys MB met hier en daar wat werk, weinig of geen laswerk.
De motor loopt erg mooi, en word eventueel opgestart bij verkoop.
De MB heeft jaren stil gestaan dus de remmen moeten echt opnieuw gedaan worden.
Ziet er uit als helemaal compleet, en is in de tijd ook rijdend weg gezet.
Mooi project met niet al te veel werk om er weer een leuke rijdende jeep van te maken.
Door tijdgebrek kom ik er zelf niet aan toe om aan te beginnen....
door de enorme drukte via de email zijn wij niet meer in staat om deze allemaal te beantwoorden daar graag bellen !!
Vragen voor meer foto's worden genegeerd, het is een must om zelf te komen kijken.
####################################################################################
De Willys MB jeep, ook gemaakt als de vrijwel identieke Ford GPW, is een kleine, algemeen inzetbare vierwielaangedreven terreinwagen, gebruikt door de Geallieerden in de Tweede Wereldoorlog, in grote aantallen geproduceerd door de Verenigde Staten, van 1941 tot en met 1945.
De Willys (en Ford) jeeps werden door vele Amerikanen, waaronder generaal, en later president Eisenhower, generaal George Marshall, en Pulitzerprijs winnende oorlogsjournalist Ernie Pyle beschouwd als een van de belangrijke middelen waarmee de Tweede Wereldoorlog gewonnen werd. De kleine jeep verwierf door zijn goede constructie en prestaties, grote beschikbaarheid, en positieve media een zekere iconische status.
Historie
In de Eerste Wereldoorlog probeerde Amerika als een van de eerste landen om een gemechaniseerde strijdmacht op te zetten. Het Amerikaanse leger gebruikte hiervoor 4x4-trucks van de Four Wheel Drive Auto Company. Onder dreiging van het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zocht het Amerikaanse leger een nieuw, lichtgewicht voertuig voor off-road gebruik. Het Amerikaanse leger schreef in 1940 fabrikanten 135 bedrijven, waaronder American Bantam, Ford, en Willys-Overland aan, om dit voertuig te laten ontwerpen en binnen 75 dagen een proefserie van 70 stuks te bouwen. Slechts American Bantam met de Bantam BRC en Willys-Overland met de Willys MA (van Millitary model “A”) konden aan de eisen voldoen, hoewel Willys 120 dagen nodig had. De wagens werden onder toeziend oog van ingenieurs van Willys en Ford, die als waarnemers waren uitgenodigd, aan allerlei proeven onderworpen. Omdat men te weinig vertrouwen in de productiecapaciteit van de kleinere producent Bantam had, kwam Willys als beste ontwerp uit de bus. Hierop werd de productie van de op de Bantam BRC gebaseerde Willys Quad (Willys MA) en Ford Pygmy (Ford GP) gestart door Bantam, Ford en Willys. Toen de Verenigde Staten ten gevolge van de aanval op Pearl Harbour op 7 december 1941 ook in de Tweede Wereldoorlog werd betrok
Apk en wegenbelasting vrije cabrio / oldtimer / 4x4 terreinauto / Legervoertuig
Inruil Legervoertuig is mogelijk, Daf ya 126 / 414...
Meer informatie:
https://www.nekaf.nl