Algemene informatie
Merk: Citroën
Model: SM
Carrosserievorm: Coupé
Bouwjaar: 1972
Tellerstand: 42.101 mijlen
Kleur: Beige
Technische informatie
Vermogen: 125 kW (170 PK)
Aantal cilinders: 6
Motorinhoud: 2.965 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 3 versnellingen, Automaat
Topsnelheid: 225 km/u
Interieur
Interieur: Bruin, Leder
Historie
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
De Citroën SM was het topmodel van de Franse firma Citroën in de jaren zeventig. Het is niet bekend of de letters SM voor iets staan. Sommige bronnen zeggen dat de S kan komen van 'Project S', andere dat SM "Sport Maserati" zou betekenen, en weer andere dat het zou staan voor Sa Majesté, wat hare majesteit betekent - dit in navolging van DS, Déesse. In 1961 ging bij Citroën 'Project S' van start, met als doel op basis van de DS een luxe auto met revolutionaire prestaties zoals een topsnelheid van meer dan 180 km/h en ver doorgevoerde technische verfijningen te ontwikkelen. De eerste contacten met het Italiaanse Maserati, voor de ontwikkelingen van een nieuw motorblok, volgden twee jaar later. In 1968 nam Citroën de Italiaanse firma over, met als doel de krachtige V6-motor van Maserati te gebruiken voor de SM.
Ontwerp
De vormgeving van de SM is van het hoofd van de designafdeling van Citroën, Robert Opron. Het technisch ontwerp is het werk van een groep technici, onder leiding van Jacques Né. Kenmerkend voor hun werk waren enkele 'traditionele' Citroën-eigenschappen, zoals de koplampen die meedraaiden met de voorwielen en nieuwigheden zoals de zelf centrerende, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (DIRAVI)(Direction à Rappel Asservi - Stuurbekrachtiging met gedwongen terugloop). Traditioneel Citroën was ook het stuurwiel, dat uitgevoerd was met slechts één spaak. De Maserati-motor was een V6 in 2.7 of 3.0 liter uitvoering, met drie dubbele Weber-carburateurs of een Bosch D-Jetronic injectiesysteem. De 3.0 liter-uitvoering werd gemaakt voor de Amerikaanse markt, waarvoor men ook begonnen was de handgeschakelde vijfversnellingsbak te vervangen door een drietrapsautomaat. De topsnelheid lag op 228 km/uur voor SM's met een handgeschakelde bak. Zoals gebruikelijk had de SM ook voorwielaandrijving, en was de versnellingsbak voor de motor geplaatst.
Uiteraard waren ook deze voertuigen voorzien van het zo kenmerkende hydropneumatische veersysteem met een constante wagenhoogte en een lastafhankelijke remdruk.
Deze SM die hier gepresenteerd wordt is een die in de USA is uitgeleverd en waarvan de eerste eigenaar in Chicago woonde. Omdat dit een Amerikaanse versie van de SM heeft deze motor een inhoud van 2965 cc. Verder is deze auto uitgerust met een automatische versnellingsbak. De SM heeft nog maar 41.000 miles gereden en heeft een prachtig bruin lederen interieur. De auto is nog nooit helemaal gerestaureerd en staat erbij als nagenoeg nieuw. Hij rijdt, remt, schakelt en stuurt perfect. Een fantastische Citroen SM voor de liefhebber.
Metropole is uniek , het is 30.000m2 automotive experience, met meer dan 400 auto's en vrachtwagens. Het museum is geopend op zaterdag en zondag van 10:00 tot 16:00. De showroom is geopend van woensdag tot en met vrijdag van 10:00 tot 17:00, zaterdags van 10.00 uur tot 16.00 uur. Wij zitten 25 km van de Duitse grens en zijn heel gemakkelijk bereikbaar via de snelweg.
We kunnen ook transport voor de auto regelen over de hele wereld.---------------
...
Meer informatie:
https://www.metropole.nl/sales-occasions/39870869