Algemene informatie
Carrosserievorm: Coupé
Bouwjaar: 1967
Tellerstand: 250 km
Kleur: Rood
Kenteken: BI-03-29
Technische informatie
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld
Interieur
Interieur: Zwart, Leder
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
*Een icoon van design en prestaties*
Sommige auto’s overstijgen hun eigenschappen en worden ware iconen. Deze Bizzarrini 5300 GT Strada uit 1967, gerestaureerd tot in perfectie, behoort tot die elite. Ontworpen door de legendarische Giotto Bizzarrini, de man achter de Ferrari 250 GTO, combineert deze Italiaanse gran turismo adembenemende lijnen met pure race-DNA.
Deze Bizzarrini is een van de laatst gebouwde exemplaren van de 5300 GT. De bouw van het chassis begon in 1968 in de Bizzarrini-fabriek, maar door de slechte financiële situatie van Bizzarrini S.p.A. werd de auto niet voltooid voordat het bedrijf onder curatele werd gesteld. Het chassis bleef onafgewerkt maar werd uiteindelijk in 1977 afgebouwd met een nieuwe carrosserie en techniek (inclusief motorblok) door Laboratorio Automotori di Bizzarrini. Een notariële brief van de heer Bizzarrini bevestigt dit.
Deze Bizzarrini werd onder toezicht van voormalig hoofdmonteur Stefano Volpi gerestaureerd in een vier jaar durende, bare-metal restauratie. Daarbij werd de auto niet alleen teruggebracht naar zijn oorspronkelijke glorie, maar kreeg hij ook diverse verbeteringen met zogenaamde Corsa-specificaties. Na de restauratie heeft de auto slechts 250 kilometer gereden, en verkeert daarmee in absolute concoursstaat.
*Engineering op z’n allerbest*
De 5300 GT Strada was Bizzarrini’s ultieme visie op een perfecte race-geïnspireerde GT. Met zijn lichtgewicht chassis en semi-monocoque constructie is deze Bizzarrini net zo innovatief als dat hij tijdloos is.
Onder de motorkap ligt een 5.3-liter V8, afkomstig van Chevrolet. Deze motor in combinatie met het lage gewicht en de perfecte gewichtsverdeling, zorgen voor ongeëvenaarde prestaties. De topsnelheid van 290 km/u was destijds ongekend en maakte de Bizzarrini sneller dan zijn Italiaanse concurrenten.
*Een restauratie van het allerhoogste niveau*
Het niveau van detail in deze restauratie is ongeëvenaard. De carrosserie is tot op het kale metaal gestript en opnieuw opgebouwd, met perfecte passingen en algehele afwerking. De diep glanzende lak, het vlekkeloze chroom en de correct gerestaureerde wielen zorgen ervoor dat deze Bizzarrini er net zo indrukwekkend uitziet als toen hij in de jaren 60 werd gebouwd.
Binnenin is de cockpit een perfecte fusie van race-DNA en Italiaanse luxe. De met de hand gestikte leren bekleding, de precieze instrumenten en het iconische houten stuurwiel, zorgen voor een atmosfeer die volledig trouw blijft aan het origineel.
*Een erfstuk van Bizzarrini’s racevisie*
De oorsprong van de 5300 GT Strada ligt in de legendarische samenwerking tussen Bizzarrini en Iso Rivolta. De basis van deze auto, de Grifo A3/C, werd ontwikkeld voor Le Mans en behaalde overwinningen in 1964 en 1965. Na de breuk tussen Bizzarrini en Iso, zette Giotto Bizzarrini de productie voort...
Meer informatie:
http://www.gallery-aaldering.com