Algemene informatie
Merk: Austin Healey
Model: 3000 MK I
Type: Denis Welch Motor
Carrosserievorm: Cabriolet
Bouwjaar: 1960
Tellerstand: 5.936 mijlen
Kleur: Blauw
Kenteken: AR-22-11
Technische informatie
Vermogen: 125 kW (170 PK)
Motorinhoud: 2.912 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 4 versnellingen, Handgeschakeld
Topsnelheid: 200 km/u
Interieur
Interieur: Donker blauw, Leder
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
De Austin-Healey 3000 is een Britse sportwagen die gebouwd werd van 1959 tot 1967. Het is het bekendste model van de "grote Healey". Tijdens de productie veranderde de auto van een open sportwagen, zij het met een 2+2-optie voor het vervoeren van kinderen, in een sportcabriolet. In 1963 werd 91,5 procent van alle Austin-Healey 3000's geëxporteerd, voornamelijk naar Noord-Amerika. De 3-liter 3000 was een zeer succesvolle auto, die in zijn hoogtijdagen in vele Europese rally's zijn klasse won en nog steeds door liefhebbers wordt gebruikt in klassieke autowedstrijden.
Mark I
BN7, BT7 roadsters
De Austin-Healey 3000 werd aangekondigd op 1 juli 1959 met een 3-liter BMC C-Series-motor ter vervanging van de kleinere 2,6-liter motor van de 100-6 en schijfremmen op de voorwielen. Andere wijzigingen waren minimaal vergeleken met die tussen de originele 100 en de 100-6. De wielbasis en carrosserie bleven ongewijzigd, evenals de carrosserievarianten: een 2+2 of BT7 en een tweezits BN7.
De weersbescherming bleef minimaal, met een opvouwbaar kunststof dak op een lichtgewicht, demontabel frame en boven de deuren afneembare zijschermen met verschuifbare plexiglas panelen. Spaakwielen, overdrive-versnellingsbak, gelaagde voorruit, verwarming, verstelbare stuurkolom, afneembare hardtop voor de 2+2 en tweekleurige lak waren als opties leverbaar.
Deze hier gepresenteerde Austin Healey is in 2005 geimporteerd uit de USA. Hij is door Dhr. Fransman gerestaureerd iin Healey Blauw. Het plaatwerk is gedaan door Dijkhof in Achterveld die er een prachtige auto van heeft gemaakt. Kosten voor het plaatwerk bedroegen € 24.000,- Verder is het interieur vernieuwd tesamen met koppelingsplaat, de remmen en het differentieel. Nadat hij klaar was is hij naar het speedcentre in Geldermalsen gegaan. Hier gaf de testappartuur aan dat de motor ongeveer 160 PK had maar onregelmatig liep. Vervolgens naar Jan Rorije in Belgie en die was minder enthousiast over de motor waarna hij weer uitelkaar werd gehaald. Nu naar Brons Techniek in Zeist om daar de onderdelen die geleverd waren door Dennis Welch te monteren. Er werd een alumium kop opgezet, nieuwe zuigers, nieuwe 45 mm Webers en een waterpomp en nog veel meer van Dennis Welch. Hierna veranderde de motor in een goed lopende Fast Road versie. Totale kosten liggen boven de € 70.000,-
Er staat nu een prachtige Healey klaar voor de volgende gebruiker, met hardtop en een snelle motor die op dit moment 170 pk levert en daarnaast prachtig loopt. Een Healey voor de fervente liefhebber.
Metropole is uniek , het is 30.000m2 automotive experience, met meer dan 400 auto's en vrachtwagens. Het museum is geopend op zaterdag en zondag van 10:00 tot 16:00. De showroom is geopend van woensdag tot en met vrijdag van 10:00 tot 17:00, zaterdags van 10.00 uur tot 16.00 uur. Wij zitten 25 km van de Duitse grens en zijn heel gemakkelijk bereikbaar via de snelweg.
We kunnen ook transport voor de auto regelen over de hele wereld.
Wir sprechen Deutsch, we speak English, en natuurlijk ook Nederlands.
Meer informatie:
https://www.metropole.nl/sales-occasions/44986177