Algemene informatie
Merk: Alfa Romeo
Model: Alfasud
Type: Nederlandse 1.5 Valentino
Carrosserievorm: Hatchback (5-drs)
Bouwjaar: mei 1982
Tellerstand: 106.569 km
Kleur: Bronzo (bruin metallic)
Kenteken: HT-26-XB
Technische informatie
Vermogen: 63 kW (86 PK)
Aantal cilinders: 4
Motorinhoud: 1.491 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Topsnelheid: 165 km/u
Ledig gewicht: 900 kg
Interieur
Interieur: Zwart, Velours
Aantal zitplaatsen: 4
Milieu
Emissieklasse: Euro 0
Onderhoud, historie en staat
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
APK: gekeurd tot jul. 2026
Aantal sleutels: 2
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Nederlandse Alfasud 1.5 Valentino. Roestvrij, origineel en uiterst zeldzaam. Voorzien van veel onderhoudsfacturen en apk formulieren. Technisch nergens op bespaard en uitstekend onderhouden. Daardoor stuurt en schakelt de Sud perfekt. APK t/m juli 2026 zonder opmerkingen! Te koop van particulier in consignatie, inruil bespreekbaar.
In 1980 gaf Alfa Romeo de Italiaanse modeontwerper Valentino Garavani de opdracht om een actiemodel te ontwerpen op basis van de Sud. Hij koos voor een zeldzame tint Brons metallic in combinatie met een zwart dak, gouden wielen en gouden Valentino zijstrepen. Het interieur kreeg zwart velours met gouden biezen, een houten stuur en bruin tapijt.
De buitenzijde ziet er heel mooi uit en de metallic lak heeft een diepe glans. Om cosmetische redenen is de Sud in het verleden professioneel overgespoten. Uiteraard is toen ook de Valention striping opnieuw aangebracht. Er zijn nauwelijks gebruikssporen. De eigenaar gebruikt de Alfa regelmatig gebruikt en dat is uiteraard genieten. Maar in het drukke verkeer is er recent een lichte frontschade ontstaan en die is weer heel netjes hersteld. Je kan aan alles zien dat er goed voor de auto is gezorgd.
Het interieur is volledig origineel en in een opvallend nette staat. De stoelen zijn nog voorzien van de originele bekleding. Het dashboard is helemaal heel en de instrumenten werken allemaal zoals het hoort. Echt prachtig zo’n tijdcapsule. Deze Alfasud is van binnen dus 100% origineel en dat is uniek te noemen. De enkele overgebleven Sud’s zijn vaak simpele 1.2 versies en zo'n prachtige 1.5 Valentino is bijna niet meer te vinden.
De betrouwbare boxermotor start direct zowel koud als warm en klinkt geweldig. Een boxermotor heeft veel voordelen: trillingsvrij, laag zwaartepunt en geen enkel kritisch toerental. Op de snelweg is de motor opvallend stil dankzij het dubbele schot in de motorruimte. De Alfasud was de best sturende voorwielaandrijver uit zijn tijd en het rijden is nog steeds heel leuk; strak sturend, krachtige remmen en een lekker snerpend geluid. Je rijdt in een moderne klassieker die je elke dag kan gebruiken.
De Sud is ontworpen door Rudolf Hruska en zijn team en die hebben binnen de gestelde termijn en binnen het budget een geniale compacte auto ontwikkeld. Lovende kritieken van alle autojournalisten vanwege heel veel positieve punten. Het had een groot succes kunnen worden, zo'n 2 jaar voordat de Volkswagen Golf op de markt kwam en die kon...