
Algemene informatie
Merk: Alfa Romeo
Model: 6C 2500 SS Passo Corto Cabriolet Pinin Farina
Type: super sport
Carrosserievorm: Cabriolet
Bouwjaar: 1949
Tellerstand: 71.048 km
Kleur: Rood
Technische informatie
Vermogen: 77 kW (105 PK)
Aantal cilinders: 6
Motorinhoud: 2.443 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 4 versnellingen, Handgeschakeld
Topsnelheid: 160 km/u
Interieur
Interieur: Rood, Leder
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Productveiligheid
Fabrikant: Metropole Classics BV Meubellaan 1 6651KV DRUTEN, NL 0031653328817 http://www.metropole.nl [email protected]
De Alfa Romeo 6C 2500, vaak "De Laatste Grote Alfa" genoemd, markeerde het einde van een lange reeks zescilinder Alfa Romeo's, die in 1928 begon met de 6C 1500. De 6C 2500 werd geïntroduceerd in 1938 en werd gebouwd tot 1952.
Bij de ontwikkeling van de 6C 2500 behield Alfa Romeo de onafhankelijk geveerde ophanging van de 6C 2300, maar verbeterde hij de motor. Bruno Treviso herontwierp de klassieke zescilinder-in-lijnmotor, waarbij hij de cilinderboring met twee millimeter vergrootte tot een cilinderinhoud van 2,5 liter en de cilinderkop verbeterde voor een betere aanzuiging en hogere compressie. In het geval van de hier aangeboden auto werden deze verbeteringen gecombineerd met het gewilde Super Sport-chassis, oftewel "SS", wat resulteerde in een van de krachtigste en meest gewilde configuraties die Alfa Romeo ooit heeft geleverd.
Deze Alfa Romeo 6C 2500 SS, gebouwd op 10 mei 1949, chassisnummer 915783, werd naar Pinin Farina gestuurd en kreeg daar hun cabrioletcarrosserie op een gewild chassis met korte wielbasis – of Passo Corto in het Italiaans. Een certificaat van oorsprong werd afgegeven op 8 augustus en de auto werd op 5 september geregistreerd, afgeleverd in Genua met kenteken "GE 46353". De 6C, nieuw besteld door de beroemde Italiaanse suikerfabrikant Eridania Zuccherifici Nazionali, was destijds een van de duurste auto's ter wereld en kostte Eridania 4,4 miljoen Italiaanse lire.
Op 25 september 1957 verkocht Eridania de Alfa Romeo aan Fidia S.R.L. uit Genua voor de som van 300.000 lire. De eigenaar van Fidia, de heer Antonio Luscardo, verkocht de auto op 24 maart 1971 aan de heer Arnaldo Ginocchio, die hem behield tot 1989, toen hij de auto verkocht aan Mondo VI SpA. Op 30 maart 1995 wisselde chassisnummer 915873 van eigenaar, maar een jaar later werd de auto verkocht aan de vorige eigenaar.
Op 22 mei 1997 keurde het Registro Italiano Alfa Romeo (RIAR) chassisnummer 915873 en bevestigde op 10 juni van dat jaar de certificering, nadat het aan hun hoge normen had voldaan. Een aantekening op hun certificaat prijst de auto voor het voldoen aan de fabrieksspecificaties. In 1998 ontving deze auto ook een ASI-identiteitskaart, die bij de auto hoort.
In 2019 besloot de vorige eigenaar afstand te doen van zijn geliefde 6C 2500 SS en verkocht de auto op 11 mei van dat jaar aan de huidige eigenaar – een gewaardeerd verzamelaar.
Deze Alfa Romeo 6C 2500 SS is een extreem goed bewaard gebleven exemplaar, met behoud van het originele interieur, en is altijd in Italiaanse handen gebleven. De auto staat nog steeds geregistreerd met het originele Genova-kenteken. De carrosserie is uitgevoerd in Bordeaux-lak, contrasterend met een beige cabrioletkap en een ossenbloedlederen interieur. De auto wordt geleverd met RIAR- en ASI-homologatiepapieren en een Certificaat van Oorsprong van Alfa Romeo. Bij...
Meer informatie:
https://www.metropole.nl/sales-occasions/46122925