ANTONI CLAVÉ I SANMARTÍ (Barcelona, 1913 – Saint Tropez, Frankrijk, 2005).
Lithografie, exemplaar 59/75.
Met de hand ondertekend en verantwoord.
Uitgegeven boek Antoni Key Graphics Works. Overgenomen op de hele pagina.
De litho wordt verzonden met de oeuvrecatalogus.
Antoni Clavé is een van de meest relevante figuren van de hedendaagse Spaanse kunst. Clavé, opgeleid aan de Sant Jordi School of Fine Arts in Barcelona, wijdde zijn eerste periode aan reclamegrafiek, illustratie en decoratieve kunsten. In 1936 nam hij actief deel aan de burgeroorlog, in de republikeinse gelederen, wat hem ertoe bracht aan het einde van de oorlog in ballingschap te gaan in Frankrijk. In datzelfde jaar, 1939, exposeerde hij de tekeningen die hij maakte op de slagvelden. Hij vestigde zich in Parijs, waar hij Vuillard, Bonnard en Picasso ontmoette. Vanaf dat moment begon Clavé een werk te ontwikkelen dat werd gekenmerkt door een andere plastische, minder klassieke. Gedurende deze periode verloren zijn figuren geleidelijk aan precisie en vorm en maakten plaats voor lijnen en een persoonlijk scala aan kleuren en texturen die sindsdien de hoofdrolspelers van zijn werken zijn geweest. Het genoot al een groot internationaal prestige toen de erkenning in Spanje begon, vanaf de tentoonstelling in de Gaspar-zaal in Barcelona in 1956. In 1952 maakte hij de decors voor de film "Hans Christian Andersen", van Charles Vidor, en krijgt een Oscar-nominatie. In 1954 verliet hij de decoratie om zich aan de schilderkunst te wijden. In de jaren zestig bracht hij een eerbetoon aan El Greco, en vanaf dat moment onthult zijn schilderij de invloeden die hij van die meester heeft ontvangen, evenals van de barokschilders. Het thema van de heer met zijn hand op zijn borst krijgt een bijzondere relevantie, een verwijzing die in toekomstige werken van Clavé zal worden herhaald. Deze periode kenmerkt zich door de definitieve stap naar abstractie. In de jaren zeventig zette de evolutie in het werk van Clavé zich voort, waarbij verschillende technieken werden gebruikt, zoals collage, en nieuwe technieken werden uitgevonden, zoals "papier froissé", het resultaat van een toevallig gebruik van spuitbus op verfrommeld papier. In 1978 wijdde het Nationaal Museum voor Moderne Kunst in Parijs, nu het Centre Georges Pompidou, een overzichtstentoonstelling aan hem die hem tot een van de meest prestigieuze kunstenaars van zijn generatie maakte. In de jaren tachtig wijdde hij een reeks werken aan Picasso, onder de titel "To don Pablo". Zijn nieuwste werken worden gekenmerkt door de recreatie van texturen binnen abstractie, met overvloedig gebruik van "froissé papier". Hij werd bekroond op de Hallimark in New York in 1948, op de Biënnale van Venetië in 1954 en op de Internationale Biënnale van Tokio in 1957. In 1984 erkende de Spaanse staat zijn artistieke waarde met de tentoonstelling van meer dan honderd van zijn werken in het paviljoen Spaans op de Biënnale van Venetië. Datzelfde jaar ontving hij de gouden medaille van de Generalitat van Catalonië. Clavé's werk is onder meer te vinden in de Musea voor Schone Kunsten in Bilbao, de Tate Gallery, Modern Art in Parijs en Tokio, het British Museum en de Reina Sofía in Madrid.
Meer informatie:
http://www.catawiki.nl