Algemene informatie
Merk: Porsche
Model: 944
Type: 3.0 Heynsdyk
Carrosserievorm: Cabriolet
Bouwjaar: feb. 1991
Tellerstand: 181.931 km
Kleur: Rood metallic
Kenteken: 16-GP-TD
Technische informatie
Vermogen: 184 kW (250 PK)
Aantal cilinders: 4
Motorinhoud: 2.990 cc
Brandstofsoort: Benzine
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Aandrijving: Achterwielaandrijving
Gewichten
Ledig gewicht: 1.113 kg
Laadvermogen: 537 kg
GVW: 1.650 kg
Max. trekgewicht: 1.200 kg (ongeremd 500 kg)
Interieur
Aantal zitplaatsen: 2
Milieu
Emissieklasse: Euro 0
Onderhoud, historie en staat
Onderhoudsboekjes: Aanwezig
APK: gekeurd tot jun. 2027
Schade: schadevrij
Aantal sleutels: 2
Financiële informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: € 140 - € 154 per kwartaal
In 2010 werd in Nederland het automerk Heynsdyk opgericht, dat een bijzondere bodykit ontwikkelde voor de Porsche 944. Slechts ongeveer vijftien kits zijn ooit geleverd, waardoor elke Heynsdyk een zeldzaamheid is. Dit exemplaar gaat nog een stap verder: het is de enige roadster gebouwd op basis van de 3.0 liter Porsche 944 S2, gecombineerd met een uitgebreid technisch upgradepakket.
De basis was een goed onderhouden 944 S2 uit 1991. Samen met zijn zoon, mbo-student autotechniek, heeft de eigenaar het project uitgevoerd. De auto werd volledig gedemonteerd, het chassis werd verstevigd en de cockpit naar achter verplaatst voor optimale gewichtsverdeling. De motor werd gereviseerd en voorzien van een programmeerbare ECU, nieuwe in- en uitlaat, en grotere injectoren. Het resultaat is een betrouwbare 3.0-liter motor met 250 pk en twee instelbare mappings. Ook het onderstel, remmen en aandrijving zijn aangepast aan de nieuwe prestaties.
De carrosserie kreeg de tweede generatie Heynsdyk bodykit, versterkt met carbon en kevlar, professioneel afgemonteerd en gespoten in Vulcano Red. Het interieur is volledig opnieuw bekleed in Porsche-leer, met een herontworpen dashboard.
Dit project is niet alleen een technisch hoogstandje geworden, maar ook een auto met een persoonlijk verhaal. Het bouwen gebeurde samen, met veel aandacht voor detail. De auto werd bekroond met de derde prijs op het Nationaal Porsche Concours d’Élégance en verscheen in verschillende publicaties. Het is een auto die zowel het verhaal van Nederlands design vertelt als het verhaal van een gezamenlijk project tussen vader en zoon.
Kenmerken van de auto:
Heynsdyk versie 2 composiet body met carbon- en kevlarversteviging, professioneel afgemonteerd en gespoten in Vulcano Red
Chassis verstevigd met ingelaste kokers en kruisverbanden
Cockpit 130 mm naar achter geplaatst voor 50:50 gewichtsverdeling
Interieur professioneel bekleed met Porsche-leer en aangepast dashboard
Originele Porsche 356 voorruit
Technische specificaties:
3.0 liter 4-cilinder motor (gereviseerd), Emerald K6 ECU, grotere injectoren, Ram Air inlaat, custom RVS uitlaat
Vermogen: ca. 250 pk (origineel 211 pk), koppel ca. 320 Nm (origineel 280 Nm)
Twee mappings: toer en fast-street
Intrax Black Titan IK2 coilovers met ARC, afgesteld voor straatgebruik
ATS lichtmetalen wielen met Goodyear Eagle F1 banden
Quaife ATB limited slip differentieel, lichtgewicht vliegwiel en nieuwe koppeling
High-performance geventileerde remschijven, Greenstuff blokken en instelbare rembalans
Overige...
Meer informatie:
https://www.kaevecars.com/occasions-kopen/46824951