Transmissie: Handgeschakeld
Bouwjaar: 1948
Tellerstand: 100 km
Kleur: Rood
Voorraadstatus: Binnenkort verwacht
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Kenteken: DU-18-98
Fabrikant: Gallery Aaldering Arnhemsestraat 47 6971AP BRUMMEN, NL 0575564055 http://www.gallery-aaldering.com [email protected]
*Ducati Cucciolo T2 "Corsa": het begin van een legende*
De Ducati Cucciolo T2 “Corsa” uit 1948. Alleen al de naam klinkt als muziek in de oren. Dit is een symbool van wederopbouw en vindingrijkheid. Een klein technisch wonder dat de basis legde voor alles wat Ducati later zou worden.
Wat u hier ziet, is werkelijk een kunstwerk op zich. Deze Cucciolo is met passie, verfijning en respect gerestaureerd. Voor velen is juist déze uitvoering, de Cucciolo T2 “Corsa”, de da Vinci onder de Ducati’s: een geniaal klein meesterwerk dat eenvoud en genialiteit samenbrengt.
*Een briljant idee in moeilijke tijden*
Om de Cucciolo te begrijpen, moeten we even terug naar de jaren veertig. Italië lag in puin na de oorlog. Benzine was schaars, auto’s onbetaalbaar, maar mensen moesten zich verplaatsen. En toen was daar Aldo Farinelli, een advocaat uit Turijn met een idee: een miniatuurmotor die men eenvoudig op een fiets kon monteren. Samen met de autodidactische ingenieur Aldo Leoni ontwikkelde hij in 1944 een klein viertaktmotortje dat nauwelijks meer dan 7,7 kilo woog, zuinig reed en een herkenbaar “blafje” liet horen bij het starten. Dat geluid gaf hem zijn naam: Cucciolo, Italiaans voor “hondje” of “puppy”.
Toen Siata, een klein technisch bedrijf uit Turijn, het project in productie nam, was het een revolutie. Op 26 juli 1945, slechts weken na de bevrijding van Italië, kondigde Siata aan dat de Cucciolo motor te koop was voor het publiek. Het was de eerste nieuwe voertuigontwikkeling van het naoorlogse Europa. Een symbool van hoop en herstart.
*Van idee naar icoon*
De vraag naar de kleine Cucciolo bleek al snel gigantisch. Binnen enkele jaren produceerde men tienduizenden exemplaren, en het was Ducati, destijds vooral bekend van radio’s en elektrische apparaten, die in 1946 de licentie kreeg om de motor in Bologna te produceren. Een gouden zet. Van een bescheiden begin met vijftien motoren groeide de productie tot meer dan 25.000 stuks in slechts enkele jaren.
Het motortje was briljant in zijn eenvoud: betrouwbaar, zuinig en zo licht dat u het eenvoudig met de hand kon optillen. Voor velen was dit het eerste contact met gemotoriseerd vervoer en voor Ducati het begin van een roemruchte toekomst op twee wielen.
De hier beschreven Ducati Cucciolo T2 “Corsa” is een van de mooiste creaties binnen de T2-serie. Met een vroeg motornummer uit de 201-reeks is het bovendien een zeldzaam exemplaar dat de overgangsperiode markeert tussen de eenvoudige fiets-motorcombinaties en de eerste echte Ducati-motorfietsen.
Vandaag is zo’n Cucciolo niet alleen iconisch maar ook een artistiek statement. Hij projecteert het optimisme van de wederopbouw en de schoonheid van functioneel design. In een collectie of kantoor is dit geen object maar een verhaal. Een symbool van hoe iets kleins iets groots kan betekenen.
De Ducati Cucciolo T2 “Corsa” is meer dan een motor. Het is het begin van een droom en de eerste hartslag van wat later de Ducati...
Meer informatie:
http://www.gallery-aaldering.com