Scuola Veneta (XIX-XX) - L'ingresso all'Arsenale di Venezia

Bieden

Prijs:
Bieden
Hoogste bod:
Nog niet geboden
Sinds:
3 maanden+
Gezien:
16 keer
Adverteerder:
Catawiki
Activiteit:
13 jaar actief op Marktnet
Bieden
VENETO SCHILDER VAN DE XIX / XX EEUW
Volgeling van FRANCESCO GUARDI (Venetië, 1712 - 1793)
De ingang van het Arsenaal van Venetië
Olieverf op doek, cm. 70 x 120 - Niet gesigneerd
Afmeting met lijst, cm. 85 x 135 x 6 ca.

OPMERKINGEN: Publicatie van de catalogus met werken uit de Intermidiart-collectie. Ongesigneerd werk. Certificaat van Garantie en Wettige Oorsprong. Kunstwerk met gouden lijst:

Prachtig uitzicht op de lagune van Venetië met de ingang van het Arsenaal van Venetië. Het werk, toe te schrijven aan een kunstenaar die actief was in de negentiende / twintigste eeuw en duidelijk beïnvloed door de stilistische en compositorische voorbeelden van Francesco Guardi, lijkt prachtig uitgevoerd en van goede kwaliteit en is een zeer interessante getuigenis van het oude Venetië, geportretteerd vanuit een van de beroemdste uitzicht op de stad. In de negentiende en twintigste eeuw probeerden enkele anonieme schilders de kunst van het 'kopiëren' van de grote meesters uit het verleden. Een daarvan was Canaletto, gevolgd door zijn neef Bernardo & Francesco Bellotto, Michele Marieschi en Francesco Guardi, ook al blijft zijn fotografisch schilderij - van de meester Canaletto - onnavolgbaar. De schilder die dit werk uitvoerde, wilde duidelijk niet verwijzen naar de techniek van de meester, maar hij slaagde er met talent in om dit beroemde uitzicht op Venetië te schilderen, waardoor we het herontdekken in een van de prachtige dageraad op de lagune. Het prachtige panoramische uitzicht op het kanaal, genomen vanuit een gezichtspunt gelegen bij de ingang van het Arsenaal van Venetië, was een onderwerp gemaakt door Antonio Canal bekend als Canaletto (Venetië 1697 - 1768), om later door andere getalenteerde opvolgers te worden overgenomen - waaronder die Francesco Guardi - tot vandaag.
Deze afbeelding verwijst naar het origineel - met varianten - De ingang van het Arsenaal van Venetië (olie op doek, 1777-1793, Kunsthistorisches Museum, Wenen, Oostenrijk), is echter een model dat al door Canaletto is overgenomen. De boten en de personages veranderen soms, en dat geldt ook voor het standpunt dat met de optische camera is vastgelegd. Het resultaat is echter altijd buitengewoon en perfect.
Terugkerend naar ons schilderij, laten we ons concentreren op de details. De ruimte wordt gemarkeerd door de lucht, het water en het wonder van Venetië, gefixeerd als in een high-definition beeld waarin geen detail ons ontgaat. Het groen van de lagune weerspiegelde in de lucht, de boten dichtbij en ver weg, het gebabbel van de mensen aan de kust en op de gondels. Het uitzicht op de lagune, met de gondels op het kalme water van het kanaal, met de rijke figuren: op de oever van de pier, op de gondels en op de brug bij de ingang van de Arsenale. Het tafereel wordt met bijzondere aandacht vertegenwoordigd door de gevel van het Venetiaanse Arsenal-gebouw, dat harmonieus de lagune aan de zijkanten volgt. In het blauwgroene firmament bewegen de lichtgevende wolken zich in evenwijdige lijnen diagonaal van links naar rechts boven. De mensen die in de gondels, boten, wal en brug handelen, worden levendig weergegeven, deels in verhalende poses. De achttiende-eeuwse kledingstukken van de mensen zijn allemaal pastel of grijsbruin: Venetië doet niet mee aan de vrolijke polychromie van de kleding van Parijs en Londen. Zelfs de gondels zijn voor het grootste deel strikt helemaal zwart. De lange schaduwen en de zon die de kust verlicht, doen ons begrijpen dat het tafereel naar de stad staart op een levendige en moeizame dag van onrust. Het licht - waarschijnlijk 's middags - versterkt de architectonische details van de zeventiende-achttiende-eeuwse paleizen en van de brug. Het canvas is een momentopname van het leven en het dagelijks leven dat ons doet begrijpen hoe weinig Venetië is veranderd in meer dan driehonderd jaar, vanuit architectonisch oogpunt. Maar er is meer: in dit, zoals in veel andere werken van de grote meesters van de achttiende eeuw, hebben we de sensatie van de temperatuur van de lucht, van de vochtigheidsgraad, van de lichte bries die deze lucht beweegt. Allemaal sensaties die geen moderne fotografie ons kan geven. Iedereen die naar een foto kijkt weet dat het een foto is, maar wie naar een werk van Canaletto en zijn navolgers kijkt, zoals deze en goed blijft hangen, krijgt het gevoel de werkelijkheid concreet waar te nemen. Het geheim zit hem in het schilderen met een vrije, vereenvoudigde streep die vervolgens door de geest van de toeschouwer wordt herwerkt, waardoor een indruk van waarheid ontstaat. Dezelfde benadering die Claude Monet meer dan een eeuw zal gebruiken nadat hij met Canaletto het gevoel van licht en de eenvoud van het teken dat het vertegenwoordigt, deelde. Het zijn daarom de hersenen die het beeld opnieuw samenstellen, want zoals we weten, zien we niet met de ogen maar met de geest. En dit alles geeft ons een waarheidsgetrouwer beeld dan de fotoshoot.
Het hier beschouwde schilderij wordt gekenmerkt door een perspectiefbenadering die vrijwel identiek is aan die van de museumversies. De overeenkomsten strekken zich uit tot de boten, de figuren en de algemene chromatische affiniteit, ondanks de verschillende afmetingen. Het uitzicht, gekenmerkt door een goed uitvoerend niveau, is toe te schrijven aan een geldige volgeling van Francesco Guardi - actief tussen het einde van de negentiende eeuw en het begin van de twintigste eeuw - die in staat was om met grote vaardigheid de kenmerken van de stijl en sfeer van de bewaarde uitzichten in musea. De bekende Venetiaanse kunstenaar is in feite terug te voeren op de illustratieve uitvinding, de vrije en levendige weergave van de spikkels, de losse chromatische toepassing, zelfs bij het creëren van de brede lucht die door wolken wordt gegroefd: allemaal aspecten die herinneren aan precieze guardesque stijlen.
Wat betreft de staat van instandhouding, het doek is in redelijk redelijke algemene staat gezien de leeftijd van het schilderij, het picturale oppervlak is in patina. We kunnen - in het licht van Wood - enkele kleine verspreide restauraties zien en wat lichte onthulling en oxidatie van het beeldoppervlak, maar niets echt relevants. Er zijn geen conservatieve problemen en dringende interventies lijken niet nodig. In zonlicht is een fijn craquelé zichtbaar in vergelijking met de tijd. De afmetingen van het doek zijn cm. 70 x 120. De schoonheid van het doek wordt benadrukt door een vergulde lijst die perfect opgaat in een zeer effectief geheel (de afmetingen van de lijst zijn ca. 85 x 135 x 6 cm, aanwezigheid van gebreken). "De lijst die op de bovenstaande foto's wordt getoond, is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt u zonder extra kosten geleverd, zodat deze klaar is om te worden weergegeven zodra deze binnenkomt. De lijst wordt meegeleverd door hoffelijkheid en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom wordt eventuele schade aan het frame die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf, niet geaccepteerd als een geldige reden om een claim in te dienen of om annulering van de bestelling te verzoeken. "

Herkomst: Coll. privaat

Publicatie:
 Niet uitgebracht;
 De mythen en het territorium op Sicilië met duizend culturen. ONBEWERKTE QUADRERIA algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus "Mythen en het territorium", Editore Lab_04, Marsala, 2023.

We garanderen ook een nauwkeurige verpakking met externe houten kist en noppenfolie / karton / interne polystyreen (verpakkingskosten ongeveer € 130,00) en aangetekende verzending (€ 120,00 Italië). Voor export is het werk onderworpen aan een aanvraag voor een Certificaat van vrij verkeer (Europese Gemeenschap) of Exportcertificaat (Extracommunautair vervoer), bij het exportkantoor (Toezicht van het gebied) met de tijden en gemaakte kosten ( € 500 / € 1.000, alles inbegrepen: verzending, verpakking en bijzondere export).
De verzending kan om logistieke en administratieve redenen enkele dagen/weken vertraging oplopen.

Meer informatie:
http://www.catawiki.nl

Advertentienummer: 94614996