Märklin H0 - 3769 - Elektrische locomotief - BR E-19, met

Provincie Utrecht
Prijs:
Bieden
Hoogste bod:
Nog niet geboden
Sinds:
5 dagen
Gezien:
2 keer
Plaats:
landelijk, UT
Adverteerder:
Catawiki
Activiteit:
10 jaar actief op Marktnet
Positie
51.61612,5.541822
Catawiki
Märklin H0 - 3769 - Elektrische locomotief - BR E-19, met
Versturen

Alle velden zijn verplicht

Alle velden zijn verplicht

Märklin H0 - 3769 - Elektrische locomotief - BR E-19, met

Märklin H0 - 3769 - Elektrische Locomotief BR E-19, met adelaaren (dichtgemaakt) hakenkruisvan de DRG
Met originele verpakking, zonder boekje
Bedrijfsnummer: E19 12

Het model 3769 betreft een elektrische locomotief van de Baureihe E19/119 van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (DRG) in rode kleurstelling.
Tijdperk II.

Het model is digitaal en is in het bezit van een drum collector motor (DCM) met permanent magneet en een Märklin 6090-decoder met 8 dipswitches voor het instellen van het adres.

Op de decoder zitten 2 potentiometers voor het instellen van de maximum snelheid en de optrek/afrem vertraging.
De verlichting bestaat uit lampjes 610080.

De locomotief heeft een 3-punts frontsein welke wisselt met de rijrichting.
Het model is 19,5 cm lang en is voorzien van kort-koppelingen (KKK).

Getest op alle functies
Geen breuk of lakschade

Een schitterende locomotief, zeker in combinatie met een aantal stroomlijnrijtuigen. Er zijn niet veel locs en rijtuigen te vinden uit Tijdperk II en dat maakt de E19 natuurlijk bijzonder. De adelaar met (dichtgemaakt) hakenkruis op de loc zal natuurlijk altijd controversieel blijven. De E 19 is gebouwd voor reizigersvervoer bij hoge snelheid. Hiervoor werden vanaf de jaren '30 gestroomlijnde rijtuigen gebouwd. De typische samenstelling van een trein met een E 19 bestaat uit een aantal olijfgroene stroomlijnrijtuigen (bijvoorbeeld Märklin 43201, 43211, 43221 en 43231), een rood Mitropa restauratierijtuig (bijvoorbeeld Märklin 43241), eventueel een rood Mitropa slaaprijtuig (bijvoorbeeld Märklin 43251) en een olijfgroen postrijtuig (bijvoorbeeld Märklin 43261).

Zie de foto's voor een mooie indruk
Presentatierail hoort niet bij de verkoop

Elektrische locomotief E 19/BR 119
In 1938 werd op basis van de E 18 vier wijnrode locomotieven van de serie E 19 gebouwd; 2 bij AEG en 2 bij Siemens/Henschel. De locs van AEG kregen de nummers E 19 01 en E 19 02; de locs van Siemens/Henschel kregen E 19 11 en E 19 12. Met alle vier de locs werden uitvoerige testritten gemaakt en uiteindelijk werden ze in 1939 en 1940 in vaste dienst gesteld.

Ontwikkeling en Bedrijf
In 1937 gaf de Deutsche Reichsbahn opdracht voor de bouw van een nieuwe serie locomotieven voor de lijn Berlin–Halle (Saale)–München, met een maximum snelheid van 180 km/h. Op de hellingen van de Frankenwaldbahn (maximaal 29 ‰ stijging) zouden deze locs minimaal 60 km/h moeten kunnen halen. Bovendien moest de maximum snelheid later opgeschroefd kunnen worden naar 200 km/h. Zowel bij AEG als bij Siemens/Henschel werden 2 locs gebouwd. De locs van AEG kregen de nummers E 19 01 en E 19 02; de locs van Siemens/Henschel kregen E 19 11 en E 19 12. De E 19 was in feite een sterk verbeterde versie van de E 18 (zie E 18 / BR 118), waarbij het onderstel met de asindeling 1'Do1' vrijwel onveranderd werd overgenomen. Voor de E 19 werd o.a. de vering verbeterd en er werden 500kW sterkere motoren ingebouwd. In 1938 werd de wijnrode E 19 01 voor het eerst aan het publiek gepresenteerd. Met alle 4 de locs werden uitvoerige testritten gemaakt en uiteindelijk werden ze in 1939 en 1940 in vaste dienst gesteld. Zoals zoveel locomotieven en treinstellen in die tijd werden ze door het nazi-regime als propagandamiddelen gebruikt. Deze locs waren, net als bijvoorbeeld de stoomlocs van de Baureihe 05, het beste wat Duitsland op spoorweggebied te bieden had. De locs hadden een theoretische topsnelheid van 225 km/h. Tot op heden is dit echter nooit getest, omdat de locs met die snelheid niet binnen de maximum afstand van 1000 meter tot stilstand zouden kunnen komen. Vanwege het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zijn verdere ontwikkelingen aan het remsysteem niet doorgevoerd. Bovendien werden er vanwege de oorlog niet meer E 19's gebouwd. Na WOII nam de Deutsche Bundesbahn alle vier de locs over. De maximum snelheid werd in het

http://www.catawiki.nl/ Advertentienummer: 49982757

Meer advertenties van Catawiki

Link: