1971 Yamha DT1 250 mx enduro-scrambler gerestaureerd

€ 7.250
Provincie Noord-Holland
Prijs:
€ 7.250
Hoogste bod:
Nog niet geboden
Sinds:
1 week
Gezien:
8 keer
Plaats:
Bussum, NH
Adverteerder:
Joris
Telefoon:
0637166095
Activiteit:
2 weken actief op Marktnet
Positie
52.27885,5.172754
Joris
1971 Yamha DT1 250 mx enduro-scrambler gerestaureerd
Versturen

Alle velden zijn verplicht

Alle velden zijn verplicht

1971 Yamha DT1 250 mx enduro-scrambler gerestaureerd

In 2017 volledig gerestaureerd. Er is niet naar geld gekeken. Matching numbers. En maar 105kg!

Dit is een MX (crosmotor) op blauw kenteken, uit de eerste generatie DT series. Een echte cult scrambler. Ik kocht bewust dit type. In 1971 kreeg de DT1 namelijk een gemodificeerde voorvork die veel beter was dan voorgaande jaren. Dit maakt het grootste verschil t.o.v. 1968-1970. Verder waren het alleen kleine verbeteringen t.o.v. 1968-1970. Eind productie van de DT1 serie was 1971, daarna kwam de DT2 uit.

Ik heb geen 2e 250MX in Nederland gezien, Yamaha Nederland heeft er blijkbaar nog 1 en verder ken ik er geen enkele.

2-takt circa 30PK (een MX heeft een GYT kit, de straat versie had 22PK), net boven 100kg (incl. verlichting en Gel accu). Matching numbers.

De benzinetank is in 2015 opnieuw gespoten door Mike, in de jaren ’70 was hij spuiter van het Yamaha racing team (California), en o.a. de ontwerper van de jaren ’70 Yamaha strepen (rood-wit, geel-zwart en later ook het kleuren design van Bell helmen). Het is geen top spuitwerk maar vanwege het verhaal ben ik er niet aangekomen.

Omgebouwd naar enduro en in 2017 op (blauw)kenteken gezet.

Nieuwe zaken allemaal NOS/OEM: krukas (montage buitenhuis racing), Yamaha racing zuiger, alle pakkingen, kabels, remblokken, bouten/moeren, lagers waar nodig, en vanalles wat NOS te koop was (een lange lijst).

Overig werk: poorten (PS tuning), nicasil cilinder coating, alle elektra is nieuw, custom made geluiddemper om door de RDW keuring te komen (PS tuning).

Gepoedercoat frame, aluminium onderdelen zijn professioneel gepolijs, het plastic is gespoten door een autospuiterij, tank binnenzijde coating.

Originele schroeven heb ik bewaard, deze krijg je erbij.

Origineel chroom, met patina want anders is het oldtimer gevoel er teveel af.

YSS nieuwe classic achter schokbrekers, want dat moet gewoon goed zijn, de originele waren lek.

Haan Classic Wheels: alu Morad velgen (Works model) met RVS spaken, nieuwe Continental TCK M+S banden (strakker in de bocht dan enduro banden).

Verlichting werkt rechtstreeks op een 12V accu omdat ik liever niet 6V via de coil had (te vaak doorbranden lampjes ondanks rectifier). De coil upgraden naar 12V is naar mijn weten niet mogelijk. Acculader inclusief, je kunt een paar uur met verlichting aan rijden en remmen.

Geen snelheidsmeter (wel verplicht op de straat), ik gebruik een gps horloge of mijn telefoon op het stuur. Dan zie je geen tellers bij het stuur.

De nieuwe bok krijg je erbij. Een doos oude onderdelen krijg je erbij, niet erg waardevol vanwege matige/slechte staat van de meeste onderdelen.

Op 1 restauratie foto zie je hem nog met noppen banden/zonder verlichting. Je kunt hem eenvoudig terug bouwen naar een echte MX.

Na de opbouw maar een aantal rondjes om het dorp gereden om de carburateur af te stellen en sindsdien staat hij in de schuur. Ik haal hem 2x of 3x per jaar uit de schuur om het rijdbaar te houden.

Omdat de schuur te vol staat wil ik hem weg doen.

Ik heb een heleboel jaren 70 folders, documentatie, handleidingen en tijdschrift artikelen digitaal bij deze motor beschikbaar. Tevens foto’s van de restauratie.

De motor + alle onderdelen hebben afgerond € 9700,- gekost, zonder de uren. Het blijft een hobby.

Wegenbelasting vrij.

All risk verzekering ca. € 240/jaar en dit is incl. een hele luxe opzittenden dekking.

De zwart classic handvaten zitten erop, de andere mag je desgewenst ook hebben.

Advertentienummer: 51693541

Andere advertenties in deze rubriek

Link: